روستای چم تفت یزد

روستا

استان یزد آثار و بناهای کهن زیادی دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست و برای گردشگران ایرانی و خارجی جذابیت زیادی دارد. اغلب ساکنان استان یزد زرتشتی هستند و یکی از معروف‌ترین آتشکده‌های ایران هم در استان یزد قرار دارد و به آتشکده دوهزار ساله معروف است. در پنج کیلومتری شمال شرق شهر تفت، در دهستان پیشکوه، روستایی قرار گرفته که آن را چم می‌نامند. روستای چم تفت یزد روستایی زرتشتی‌نشین با آب و هوایی گرم و خشک است. علاوه بر اکثریت زرتشتی، این روستا اهالی شیعه هم دارد. زبان اهالی روستای چم فارسی با گویش یزدی است و جالب است بدانید که بالای هفتاد درصد اهالی روستا باسواد و درس‌خوانده هستند.
در روستای چم، درختی وجود دارد که بسیار کهن است و با 18 متر ارتفاع، قدمتش به حدود سه‌هزار سال قبل برمی‌گردد و مردم زیادی برای تماشای این درخت کهن و قدیمی به روستای چم می‌آیند. این درخت در حیاط آتشکده زرتشتیان چم قرار دارد و مردم در کنار آن، شمع روشن می‌کنند و جایگاهی هم برای آتش مقدس زرتشتیان تعبیه شده. علاوه بر این درخت، دخمه چم یکی دیگر از دیدنی‌های این روستای جالب است.
مردم روستای چم که جمعیتشان حدود بیست نفر است، با کشاورزی، دامداری و باغداری روزگار خود را می‌گذرانند و در باغ‌ها و زمین‌هایشان انار، بادام، گندم، جو، یونجه، شلغم، شاتره، خاکشیر و ... کشت می‌کنند. زرتشتیان روستا همراه با زرتشیان دیگری که به این روستا می‌آیند، همه‌ساله جشن باشکوه سده را در آتشکده چم برگزار می‌کنند.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، روستا

برچسب ها