روستای قطرم یزد

روستا
عکس روستای قطرم یزد

اهالی روستای قطرم یزد زندگی خود را با کشاورزی و دامداری می‌گذرانند. این روستا در دره‌ کوه‌های باجگام و جنوب بافق به صورت پلکانی قرار دارد. کوه‌های باجگام در گذشته نگهبان روستای قطرم و امروزه مکان مناسبی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان است. پوشش گیاهی این منطقه را درختان بادام، بنه، سبل ارس، انجیر وحشی، آنغوزه و زیره تشکیل می‌دهند. بز، کل، میش، قوچ، کبک، تیهو و یوزپلنگ آسیایی نیز از حیوانات این منطقه به شمار می‌رود.
مردم روستای قطرم یزد به لهجه‌ خاص خود تکلم می‌کنند که متفاوت از یزد و بافق است. همچنین پوشش سنتی مخصوص به خود را نیز دارند. زنان و دختران به بافت حصیر، بادبزن، کلاه، ژاکت کرکی و پشمی، سبد، جارو و ... وارد هستند. بنابراین اگر قصد تهیه‌ سوغات و یادگاری از این روستا را دارید، می‌توانید از صنایع دستی آنها خرید کنید.
جدای از رسم و رسومات قطرمی‌ها که واقعاً دیدنی و شنیدنی ‌است، این روستا چندین جاذبه‌ دیدنی نیز دارد. چشمه‌ آب قطرم که حیات روستا از آن نشئت می‌گیرد و چشمه‌های مختلف دیگر، زیارتگاه پیر قطرم، قبرستان خورشیدی، استخر و آسیاب آبی قدیمی، هشت مسجد، قلعه دختر و چندین کمینگاه از جمله زیبایی‌های روستای قطرم یزد می‌باشد.
برای پی بردن به عمق سادگی، سنت، فرهنگ و صفای زندگی روستایی، نیاز به گذران وقتی بیش از 3 یا 4 ساعت است. شاید بد نباشد اگر در اقامتگاه‌های سنتی این روستا که به ماسوله‌ کویر شهرت دارد، چند روزی توقف کنید و به دیدن زندگی بی‌آلایش آنها بپردازید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت ، روستا

برچسب ها