روستای تاریخی سریزد، یزد

روستا
عکس روستای تاریخی سریزد، یزد

استان یزد به شهر بادگیرها و قنات‌ها شهرت پیدا کرده و آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را در دل خود جای داده. طوری که می‌توانید از گوشه گوشه این شهر تاریخی لذت ببرید و در زیبایی‌هایش غرق شوید. روستای تاریخی سریزد که عنوان پنجمین روستای گردشگری و شاهکار شهرنشینی ایران باستان را دارد یکی از این جاذبه‌هاست.
با توجه به مطالعات باستان‌شناسی که روی سفال‌های این منطقه صورت گرفته، می‌توان گفت که این روستا در دوره حکومت سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان پر رونق‌ترین روزگار خود را سپری کرده است. کارشناسان معتقدند که قبل از شکل‌گیری شهر یزد، محوطه دیگری در نزدیکی سریزد وجود داشته که با نام فرافر یا فرافتر شناخته می‌شده و به احتمال زیاد روستای سریزد، باقیمانده آن آبادانى باشد. همچنین بقایایی از دروازه‌های رفیع وجود دارد که در میان مردم به سردر شهر فرافر شهرت دارد. این روستا یکی از ایستگاه‌های مهم کاروانی در مسیر ری و کرمان به شمار می‌رفته است. در این منطقه آثاری مثل چاپارخانه، آب انبار، مسجد جامع، حسینیه و دو کاروانسرا وجود دارد. همچنین یکی از عظیم‌ترین قلعه‌های دفاعی کویر مرکزی ایران قلعه سریزد است.
به گفته بسیاری از کارشناسان بنای اولیه این قلعه مربوط به دوره ساسانى است و در دوره صفویه بازسازى شده. قلعه سریزد در حقیقت اولین بانک ایران بوده است که در زمان ساسانیان ساخته شده و به این دلیل که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد بسیار ارزشمند بوده است.
 برای بازدید از این روستای تاریخی باید تقریبا حدود ۲۸ کیلومتر از شهرستان یزد در جاده یزد- کرمان به سمت جنوب برانید، چهار کیلومتر بعد از شهرستان مهریز، تابلوی روستای سریزد را در سمت چپ خود می‌بینید.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

اطلاعات تماس

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، روستا

برچسب ها