مقبره دوازده امام یزد

اماکن مذهبی
عکس مقبره دوازده امام یزد

مقبره دوازده امام یزد در محله قدیمی و زیبای فهادان واقع شده و از آثار بازمانده از دوره سلجوقی به شمار می‌آید. این بنای شگفت‌انگیز، در ضلع غربی خیابان امام و در نزدیکی حسینیه‌ بزرگ فهادان و همچنین در کنار مدرسه ضیائیه قرار گرفته است. این قبه، قدیمی‌ترین بنای یزد شناخته شده و در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده، زیرا از نظر تاریخ معماری اسلامی بسیار ارزشمند است.
بدنه گنبد، چهار ضلع دارد که به هشت ضلعی تبدیل می‌شود و گنبد روی هشت ضلعی قرار دارد. پوشش سقف بنا از جنس گچ است و دور تا دور آن با کتیبه کوفی تزیین شده. این کتیبه به لحاظ طرح و نقش اهمیت خاصی دارد و مورد توجه متخصصان تاریخ معماری اسلامی بوده است. وجود محراب نشانه مسجدی است که در قرون دوم و سوم در این مکان بر پا بوده. کتیبه رنگی موجود بر دیوار گچی در قسمت شرقی گواه بر این است که گنبد به دستور دو برادر با نام‌های ابویعقوب و ابومسعود احداث شده. این دو برادر از سرداران حکومت ابوجعفر علاء‌الدوله از سلسله کاکویان یزد بوده‌اند. هیچ معلوم نیست که تغییر نام بنا به دوازده امام از چه دوره‌ای است.
این بنای دیدنی در محله فهادان واقع شده و شما با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید از جاذبه‌های دیگری مثل موزه سکه، موزه مردم‌شناسی، زندان اسکندر و خانه لاری‌ها دیدن کنید. کافیست به محله فهادان بروید و آدرس بقعه دوازده امام یزد را از اهالی آنجا بپرسید.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

اطلاعات تماس

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها