قنات حسن آباد مهریز یزد

طبیعت
عکس قنات حسن آباد مهریز یزد

شهر یزد از جمله مناطق گرمسیری و خشک کشورمان است و به همین علت شهر به بادگیرها و قنات‌ها شهرت دارد. قنات یا کاریز، از شگفتی‌های معماری ایرانیان است. قنات نوعی سازه است که آب را از مسیرهای دور، به شهرها منتقل می‌کند و در عین حال، نواحی سر راهش را سیراب می‌کند، بدون اینکه آب چشمه‌های بالادستی هدر برود. نام ۱۱ قنات تحت عنوان «قنات ایرانی» توسط سازمان جهانی یونسکو در میراث فرهنگی تاریخ بشر ثبت شده است.
قنات حسن‌ آباد مشیر مهریز یکی از این یازده قنات است. قنات حسن آباد در باغ پهلوان‎پور شهرستان مهریز واقع شده. سرچشمه قنات حسن آباد از کوه‌های غربالبیز آغاز می‌شود و پس از گذر از شهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن‌آباد و مریم‌آباد یزد هم امتداد پیدا می‌کند. از ویژگی‎های مهم این قنات، آب باکیفیت و بدون املاح آن است که به آبادی‌های پایین دست منتقل می‌شود. قدمت قنات حسن‌آباد به دوره میانی اسلامی، یعنی قرن هشتم هجری می‌رسد. حق آب این قنات متعلق به بعضی اهالی شهرستان مهریز و یزد است. آبدهی قنات بر اساس میزان بارندگی سالانه در شیرکوه محاسبه می‌شود و در فصل بهار و سال‌های ترسالی به ۲۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.
آب این قنات موجب رونق کشاورزی در روستاهای دهنو و حسن‌آباد مشیر یزد شده است. بازدید از معماری زیبای این منطقه و قنات زیبای حسن‌آباد مهریز، برای گردشگران کنجکاو و نکته‌سنج که به دنبال یادگیری و کشف مطالب تازه هستند یک اولویت است.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت

برچسب ها