موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

موزه

استاد حسین حیدرزاده از متخصصین علم سکه‌شناسی از سال 35 آغاز به جمع‌آوری سکه‌ و اشیاء قدیمی بازمانده از دوران‌های مختلف تاریخی کرد. در سال 83، زمانی که جمع‌آوری این آثار به حد یک مجموعه رسید، میراث فرهنگی خانه‌ عرب‌زاده‌ یزد را برای به نمایش گذاشتن این بخش از تاریخ ایران اختصاص داد. قدمت این خانه‌ 800 متری با 10 سالن مجزا به زمان قاجار می‌رسد و دارای گچ‌بری‌ها و نقوش اسلیمی هنرمندانه با درون‌مایه‌ اشعار کربلایی و گنجینه‌های زیبای چوبی است.
اشیا و آثار درون خانه شامل 5000 سکه از زمان هخامنشیان تا به امروز که شاید معروف‌ترین آن سکه‌ تاج‌گذاری نادرشاه افشار باشد، مجموعه‌ای از اسکناس‌های قدیمی مربوط به دوره‌ ناصرالدین شاه، 100 عدد قفل قدیمی، مجموعه زینت‌آلات نقره، مجموعه تسبیح از جنس نقره، ساده، عقیق، کهربا و سیر، مجموعه زنجیر، مجموعه انگشتر عقیق، اسناد و نسخ خطی، اشیاء مردم‌شناسی مربوط به 42 دوره از زندگی ایرانیان مثل وسایل خرید و فروش در زمان هخامنشیان، مجموعه وسایل طبخ غذا، مجموعه وسایل روشنایی و ... است.
ضمن بازدید از موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر قرار دارد، به ثمره‌ عمر گران‌بهای آقای حیدرزاده هم بیندیشید. میراثی که شاید اگر او نمی‌بود به دست سارقان آثار باستانی یا به فراموشی و اهمال‌کاری سپرده می‌شد. ما امروز قدردان زحمت‌های او هستیم.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها