خانه صولت (موزه مردم‌شناسی) ابرکوه یزد

موزه
عکس خانه صولت (موزه مردم‌شناسی) ابرکوه یزد

خانه صولت یزد مساحتی حدود 1000 متر دارد که از این متراژ، 150 متر آن به یک حیاط بزرگ و دلباز اختصاص یافته است. ستون‌های گچ‌بری شده و نقش و نگارهای زیبا به همراه معماری هنرمندانه‌ این بنای باعظمت، بسیار جلب توجه کننده می‌باشد. خانه‌ صولت یزد که در سال 1375 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید، اکنون موزه‌ مردم شناسی و نمایانگر فرهنگ و هنر مردمان ابرکوه است.
در موزه‌ مردم شناسی ابرکوه از 525 شی تاریخی محافظت می‌شود که بیشتر به دوره‌ سه حکومت ایلخانی، صفویان و قاجاریه بازمی‌گردد. این آثار عمدتاً شامل انواع تفنگ و تپانچه، سکه‌های رايج ايران طی ادوار مختلف، سندهای مربوط به زمان قديم و نسخ خطی، اشيای باستان‌شناختی مکشوف از مسجد جامع، قلعه بهمن و طاووس حرمین، اشيای زینتی، ابزارآلات کشاورزی، وسايل حمام، ابزار روشنايی مثل چراغ‌های گردسوز و زنبوری، کوزه‌های شاموتی، جعبه‌های آواز قدیمی، کوزه‌های دستشويی، آفتابه، لگن، سنگ‌های قديمی، انواع تنگ، وسایل چای‌خوری مثل سماور، لیوان، سینی، قوری، شیرینی‌خوری و حکم احمد شاه قاجار به يکی از سرداران ابرکوه می‌باشد که می‌تواند شما را به خوبی با زندگی روزمره‌ این مردمان آشنا کند.
ساعت بازدید از 8 صبح تا 14 و 15:30 تا 19 است. البته روزهای تعطیل این مجموعه بسته می‌باشد. برای ورود به خانه صولت یزد، مبلغ ناچیز 2000 تومان دریافت می‌شود که به تماشای یک مکان تاریخی خشت و آجری و آشنایی با فرهنگ این خطه از ایران می‌ارزد.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها