چاپارخانه میبد یزد

آثار تاریخی
عکس چاپارخانه میبد یزد

اختراع چاپارخانه که در گذشته حکم دفاتر پست امروزی را داشته‌اند، به زمان هخامنشیان و کوروش کبیر بازمی‌گردد. در این مراکز چندین اسب تازه‌نفس و قبراق نگهداری می‌شد. چاپارها تا زمانی که اسب خسته نبود، می‌تاختند تا به چاپارخانه‎ بعدی برسند و اسب دیگری بردارند. به این ترتیب در سریع‌ترین زمان ممکن نامه‌ها به مقاصد خود می‌رسیدند.
قدمت چاپارخانه میبد به زمان قاجار می‌رسد و حکم یک اقامتگاه بین‌راهی را داشت که در مسیر ری- کرمان قرار گرفته بود. برای حفظ امنیت این مکان آن را به شکل قلعه و دژ ساخته‌اند که دیوارهای بلند و سوراخ‌هایی برای نگهبانی دادن و تیراندازی دارد. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا خشت و گل و در برخی قسمت‌ها آجر می‌باشد. آخور اسب‌های چاپارخانه میبد یزد، گرداگرد یک حیاط مرکزی طراحی شده است.
به مرور زمان و پس از به وجود آمدن امکان پست، چاپارخانه اهمیت خود را از دست داد. امروزه بنای این چاپارخانه به عنوان موزه‌ پست بازسازی شده است و در آن تمبرهای مختلف به همراه ماکت پستچیان و نحوه‌ کار آنها، ابزارهای مربوط به پست در قدیم و اسناد متفاوت نگهداری می‌شود. برای بازدید از این موزه مبلغ 2500 تومان ورودی در نظر گرفته شده است. تماشای چاپارخانه میبد خالی از لطف نیست و به خوبی ما را با چگونگی تحول سیستم‌های پستی آشنا می‌کند.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها