مجموعه مارکار یزد

آثار تاریخی
عکس مجموعه مارکار یزد

آقای مارکار در سال 1303 با پارسیان هند سفری به منظور رسیدگی به امور زرتشتیان یزد انجام دادند. سپس نتایج حاصل از سفرش را طی مجموعه سخنرانی‌هایی برای هندی‌ها ارائه کرد و چیزی حدود 50 روپیه جمع‌‎‌آوری نمود. به این ترتیب توانست مرکز مارکار را با همین پول در ایران راه‌اندازی کند.
مجموعه تاریخی مارکار یزد شامل 3 بخش است. یک بخش آموزشگاهی با 18 اتاق و سالنی بزرگ است که آن زمان برای تعلیم و تربیت بچه‌ها به کار گرفته می‌شد. این مکان بعد از سال 87 به پردیس دانش مارکار با موضوعیت مطالعه‌ تاریخ و دین زرتشتیان تبدیل شد. بخش پرورشگاه مارکار با سه سالن خواب، 9 اتاق، زیرزمین و اتاق مدیر برای اسکان کودکان بود و به عنوان خوابگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. از سال 94 به بعد این مکان نیز به عنوان موزه‌ فرهنگ و هنر زرتشتیان مورد بازدید عموم قرار گرفت.
برج ساعت مارکار بخش دیگر این مجموعه‌ تاریخی و دیدنی می‌باشد که در میدان مارکار قرار دارد. بر این اساس که یزد مرکز ایران به شمار می‌رود، و میدان مارکار وسط یزد بنا شده است، ساعت درست مرکز ایران به حساب می‌آید. این ساعت 70 ساله هر هفته کوک می‌شود و همچنان کار می‌کند! بنابراین اگر برای تفرج و ایران‌گردی این شهر را انتخاب کردید، فراموش نکنید که حتماً از مجموعه مارکار یزد دیدن فرمایید و با این کار، عمل ارزشمند مارکار خیّر را گرامی بدارید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها