آب انبار جنک یزد

آثار تاریخی
عکس آب انبار جنک یزد

آب انبار جنک یزد کهن‌ترین آب‌انبار یزد است که تاریخ ساخت آن مشخص شده است. نکته دیگری که این آب انبار را خاص کرده، مرموز بودن آن است. این آب‌انبار به اعتقاد مردم آن دوران یزد، جن داشته است و اصلاً به همین دلیل نام آن را جِنُک گذاشته‌اند که در گویش یزدی ترکیبی از واژه ""جن"" و ""ک"" تصغیر یا کوچک‌شمردن است.
سنگ‌نبشته‌ای که در این آب‌انبار یافت شده است، تاریخ 878 هجری قمری را مشخص می‌کند، یعنی دوره حکومت تیموریان. همچنین نام کسی که آن را ساخته به نام ""لطف‌الله"" نیز در آن مشخص است. وی این آب‌انبار را برای مردم قدیمی‌ترین محله یزد، یعنی محله مسجد جامع که در آن زمان محله مرکزی شهر بوده، وقف کرده است. گفتنی است که این آب‌انبار جزء صد آب‌انباریست که از کهن‌ترین قنات یزد، یعنی قنات وقف‌آباد، سیراب می‌شده است.
ساختمان و معماری آب انبار جنک یزد نیز جالب توجه است. ملات به کار رفته در بنا، آجر، ملات ساروچ و خشت و گل است. این آب انبار دارای 25 پله است و عرض راه‌پله بدون پاگرد این آب‌انبار، 1.40 متر است. همچنین این آب‌انبار تنها بنای تک ‌بادگیر یزد است و این یک بادگیر هم تنها از دو جهت شبکه و روزنه دارد. بنا دارای یک ورودی و یک پاشیر است. گفتنی است که مخزن آب انبار جنک یزد حالتی مدور دارد. احتمالاً خزینه دارای سقفی نیم‌کره شکل بوده که به مرور زمان تخریب شده است و در سالیان اخیر منزلی مسکونی روی آن ساخته شده است که بادگیر کوچکی در سمت شمال غربی خانه ایجاد کرده است. متاسفانه همین عامل باعث شده که این آب‌انبار تاریخی رو به ویرانی بگذارد.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها