روستای سفیده خوان تبریز

روستا
عکس روستای سفیده خوان تبریز

اگر از آن دسته مسافرانی هستید که در سفر به شهرهای تاریخی و زیبای ایران، تمایل دارید طبیعت اطراف آن منطقه را ببینید، قصد داریم تا در این قسمت روستای سفیده خوان تبریز یا اسپره خون را به شما معرفی کنیم. با حدود یک ساعت رانندگی از تبریز به سمت غرب و شمال به روستای سفیده خوان یا اسپره خون می‌رسید. این روستا در فاصله 36 کیلومتری تبریز واقع شده است.
روستای سفیده خوان یک روستای میان‌کوهی و پلکانی بوده که بر شیب تپه‌ها و دامنه‌های زیبای سهند قرار گرفته است. در فرهنگ آذربایجان خون به معنی آبی است که از زمین می‌جوشد. ایستی پر نیز به معنای گرم می‌باشد که با گذشت زمان تلفظ آن به اسپر تغییر یافته است. بنابراین نام اسپره خون به آب گرم این منطقه اشاره دارد.
مردم روستا به فعالیت‌های زراعی، دامپروری و صنایع دستی مثل تهیه سفال و سرامیک، قالی، گلیم و جاجیم مشغول هستند. عده‌ای از مردم روستا نیز در معدن سنگ بسیار بزرگ سفیده خوان مشغول به کار هستند.
روستای سفیده خوان دو معبر اصلی دارد. قدمت روستای سفیده خوان با توجه به گورستان تاریخی‌اش به سده هفتم هجری قمری بازمی‌گردد. معبر اصلی که از ایستگاه ماشین جلوی مسجد و چشمه گذشته و در آخر به راه منتهی به آب گرم می‌رسد. معبر دیگر در غرب روستا، از پشت قبرستان، گذر می‌کند و در انتها به راه آب گرم متصل می شود.
از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به آب گرم اسپره خون، دره لیقوان، دامنه سهند، زیارتگاه‌ها، گورستان‌ها و قلعه‌های تاریخی و حمام‌های قدیمی اشاره کرد. در سفر خود به تبریز بازدید از این روستای زیبا و تاریخی را فراموش نکنید.

عکس مهسا صارمی کیا

مهسا صارمی کیا

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، روستا

برچسب ها