روستای زرنق تبریز

روستا

روستای زرنق تبریز یا زرنق آباد، در قدیم به روزا آباد معروف بوده است. این روستا اوایل سال 1372 به شهر تبدیل شد. شهر صادقیه، روستای کوانلق، روستای کرمجوان و روستای کیوج، در همسایگی این شهر قرار دارند. فاصله این شهر تا تبریز 89 کیلومتر است. مردم این شهر که چهارمین شهر پرجمعیت شهرستان هریس محسوب می‌شود، به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.
از جمله سوغات این شهر نان فطیر، فرش، صیفی‌جات و شیرین دَن یا کمبزه است. در اطراف روستای زرنق تبریز منطقه‌ای صنعتی قرار دارد که 24 کارخانه در آن مشغول فعالیت هستند و گل مصنوعی، گل کاغذی، شانه تخم‌مرغ، بسته‌بندی حبوبات و ... تولید می‌کنند.
زرنق تاریخی پربار نیز دارد. قدمت این شهر را بیش از 7300 سال تخمین زده‌اند. مسجد قدیمی حاجی یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهر است که بیش از 1300 سال قدمت دارد. همچنین مسجد جامع شهر، تپه باستانی دوزده باغیر، قبرستان باستانی و ... از دیدنی‌های تاریخی این منطقه هستند.
روستای زرنق تبریز دارای منابع آبی فراوانی نیز هست. پنج چشمه، بیش از 15 حلقه چاه، قنات تاریخی موروخ، قنات چشمه که در داخل شهر جریان دارد و آجی چای یا همان تلخه رود منابع آبی این منطقه‌اند که علاوه بر تامین آب شهر و آب مورد نیاز کشاورازان، سایر شهرها و روستاهای همجوار را نیز سیراب می‌کند. دیدن این شهر زیبا و تاریخی، تجربه یک گردش دوست‌داشتنی بیرون از شهر تبریز را به شما هدیه می‌کند.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، روستا

برچسب ها