مسجد قراملک تبریز

اماکن مذهبی

مسجد قراملک تبریز در مركز محله قراملک يعنی ميدان حسينيه بنا شده است. این مسجد قديمی‌ترين و احتمالا اولين مسجد قراملک می‌باشد. قدمت مسجد تاریخی قراملک به دوره صفوی برمی‌گردد. این بنا در دوره قاجار بازسازی شده و بیشتر توسعه یافته است. قارا یا قره در ترکی به معنای سیاه می‌باشد؛ اما این واژه وقتی برای اشخاص و یا مناطق به کار برده می‌شود نماد بزرگی یا صفت بد بودن این اشخاص یا مناطق را نشان می‌دهد.
«مَلِک» (məlek) هم واژه‌ای عربی است که معنی شاه می‌دهد. در زبان ترکی نیز با تبدیل کسره زیر حرف «ل» به «ی» «ملیک» (məlik) به همان معنی شاه و سرور و بزرگ مردم به کار می‌رود. معنی این واژه با ترکیب قارا+ملیک می‌شود: شاه بزرگ. تنها اثر تاریخی به جا مانده این مناطق مسجد جامع قراملک می‌باشد که از دوران صفوی به جا مانده. قراملک افتخار گذر جاده ابریشم را نیز از خود داشته‌ است و خیابان وحدت امروزی همان جاده ابریشم باستانی می‌باشد.
لازم به ذكر است كه اين مسجد دارای 12 گنبد و 20 پایه با ابعاد 1200 متر مربع می‌باشد. فضای اصلی مسجد، شبستانی مستطیل شکل به طول 17.33 و عرض 12.71 متر دارد. ستون‌های شبستان باتوجه به سنگ‌های به کار رفته در ستون‌ها ابعاد متفاوتی دارند. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس پردیس نیک نفس

پردیس نیک نفس

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها