مسجد ظهیریه تبریز

اماکن مذهبی
عکس مسجد ظهیریه تبریز

شهر تبریز به جهت دارا بودن پیشینه‌ای طولانی و حضور حاکمان ادوار مختلف در این سرزمین، دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری می‌باشد. از آنجا که ابنیه تاریخی شهر تبریز بازتابی از سبک معماری اصیل ایرانی و نیز اسلامی می‌باشند، همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند. یکی از این بناها مسجد ظهیریه تبریز می‌باشد. این بنا یک مسجد بدون ستون بوده و دارای ابعاد 8*20 متر می‌باشد و مستطیلی شکل است و متعلق به دوران صفویه بوده و تاریخ آن را 1087 ه.ق عنوان کرده‌اند.
مسجد ظهیریه تبریز که در گذشته به «قزللو مسجد» معروف بوده است، در جهت غربی بقعه امامزاده سید حمزه و نیز در همجواری خیابان ثقه‌الاسلام واقع شده است. قدمت مسجد ظهیریه تبریز را 1087 ه.ق عنوان می‌کنند.
این بنای مستطیل شکل دارای تزئینات و نوشته‌های زیبا در سقف بوده است. فضای مسجد به وسیله یک گنبد بزرگ که دارای قطری هشت متری است و نیز دو گنبد کوچک‌تر در جهت شمال و جنوب و نیز توسط دو طاق مسقف گردیده است. چندین رواق و اتاق، در اطراف گنبد خانه مسجد قرار گرفته‌اند. مسجد دارای دو درگاه بوده که آن را به صحن روباز بقعه سید حمزه و نیز خیابان ثقه‌الاسلام وصل می‌کند. ازاره‌های زیبای مرمرین خوش رنگی دورتا دور مسجد ظهیریه را در بر گرفته‌اند. این ازاره‌ها دارای ارتفاع 105 سانتی‌متر می‌باشد که در قسمت بالای آن، کتیبه‌هایی به خط ثلث و سوره مبارکه اسراء به صورت برجسته نقر گردیده است.

عکس پردیس نیک نفس

پردیس نیک نفس

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها