موزه مشروطه تبریز

موزه
عکس موزه مشروطه تبریز

شهر تبریز از قطب‌های گردشگری کشورمان محسوب می‌شود و گنجینه ارزشمندی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی را در دل خود جای داده. خانه مشروطه تبریز یکی از این جاذبه‌هاست. خانه تاریخی مشروطه در محله راسته ‌کوچه و در قسمت غرب بازار تبریز واقع شده. معماری این بنا به سبک دوره قاجار برمی‌گردد و این خانه درگذشته ملک شخصی مهدی کوزه‌ کنانی بوده‌ است.
خانه مشروطه در حدود سال 1247 هجری خورشیدی توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده. داستان از این قرار است که بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی در ملک شخصی حاج مهدی کوزه‌ کنانی جمع شده و با یکدیگر مشورت می‌‌کردند. این خانه محل تشکیل نشست‌‌های انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصره 11 ماهه تبریز بوده است. ستارخان، باقرخان، ثقةالاسلام تبریزی و بنیان‌گذار این مجموعه، حاج مهدی کوزه‌ کنانی از افراد مهمی هستند که در این خانه فعالیت می‌کرده‌اند.
بخش‌‌های اندرونی و بیرونی، پنجره‌‌های ارسی رنگارنگ، درب‌‌های منبت‌‌کاری‌ شده، تزئینات گچ‌بری و کلاه‌ فرهنگی از قسمت‌های مختلف این خانه است. این خانه در سال 1357 به موزه مشروطه تبدیل شد و اسناد تاریخی مربوط به دوران مشروطه و ابزار و وسایل سران مشروطه آنجا به نمایش درآمد.
بازدید از خانه مشروطه ما را با تاریخ گذشته کشورمان بیشتر آشنا می‌کند. در سفر خود به این شهر زیبا و دیدنی سری هم به موزه مشروطه تبریز بزنید.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها