موزه سنجش تبریز

موزه
عکس موزه سنجش تبریز

یکی از علایق ساکنان شهرهای تاریخی و بزرگ یا کسانی که به این شهرها سفر می‌کنند موزه‌گردی است. بازدید از موزه‌ها و آشنایی بیشتر با برگ‌هایی از تاریخ جذابیت زیادی دارد. موزه سنجش تبریز یکی از موزه‌های هشتگانه این شهر است. البته این موزه اولین و تنها موزه تخصصی سنجش در ایران است که در آن انواع ابزارها و ادوات اندازه‌گیری و سنجش جمع‌آوری شده است.
موزه سنجش تبریز در یکی از ساختمان‌های قدیمی و زیبای این شهر که قدمت آن به اواسط دوران قاجار تعلق دارد واقع شده است. این خانه برای شخصی به نام آقای سلماسی بوده که نام کوچه نیز سلماسی است. میراث فرهنگی در سال 1374، بعد از فوت آقای سلماسی این خانه را خریداری کرد و پس از شش سال مرمت و بازسازی ساختمان، در سال 1381 به عنوان موزه سنجش به بهره‌برداری رسید.
این ساختمان در دو طبقه بنا شده است و هر بخش آن به ابزارهای خاصی تعلق دارد. تالارهای طبقه همکف به نمایش ابزارهای اندازه‌گیری زمان اختصاص دارند. تالار دوم شامل تلسکوپ و تابلوهای حاوی اطلاعات علمی و تاریخی است که در ارتباط با ابزارهای سنجش در قرون گذشته می‌باشد. تالارهای بعدی به ساعت‌های آلمانی، فرانسوی و سوئیسی تعلق دارد که قدمت آن‌ها بین 100 تا 400 سال است. تالارهای زیرزمین ابزارهای سنجش وزن را به نمایش گذاشته است. بخش دوم موزه سنجش ابزارهای تخصصی هواشناسی و زمین‌شناسی را در معرض دید گذاشته است.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها