خانه علی مسیو تبریز

موزه
عکس خانه علی مسیو تبریز

موزه خانه علی مسیو تبریز، یک خانه قدیمی و زیبای قاجاری می‌باشد که در خیابان ارتش جنوبی قرار گرفته. علی مسیو از رهبران نهضت مشروطه در زمان قاجار بود. جالب است که بدانید نام اصلی او کربلایی علی تبریزی فرزند حاج محمدباقر تبریزی بوده و لقب مسیو را به دلیل سفرهای متعدد به فرانسه به او نسبت می‌دادند. او که یک فرد متمول و تاجری تبریزی بود، بارها به اروپا و سایر کشورها سفر کرد و این امر نقش به‌سزایی در شکل‌گیری تفکر انقلابی این فرد داشته است.
با توجه به ثروت و شهرت او و کوچکتر بودن این خانه در مقایسه با خانه‌های متداول تاجران در تبریز، اینطور به نظر می‌رسد که این خانه زیبا، خانه اصلی علی مسیو نبوده، بلکه خانه دوم او یا بهتر است بگوییم محلی جهت برگزاری جلسات سران مشروطه و مبارزان و اعضای این نهضت بوده است. این نظریه زمانی قوت گرفت که زیرزمین‌هایی در این خانه کشف شد و مشاهده شد که به کوچه‌های پشتی خانه راه دارند. طبقه پایین یا زیرزمین نیز به حیاط خانه همسایه راه دارد. همچنین یک اصطبل مخفی در این خانه وجود دارد. این راه‌ها در صورت لزوم فرار را برای مبارزان میسر می ساخته است. به همین دلیل خانه علی مسیو را مرکز غیبی تبریز نیز می‌خواندند. همچنین عده‌ای معتقدند علی مسیو در تبریز خانه دیگری نداشته، محل زندگی اصلی او در استانبول بوده و او فقط برای نهضت مشروطه به ایران آمده بود.

این خانه قاجاری زیبا که در مجاورت خانه تاریخی ختایی قرار گرفته، ساختمانی آجری و دو طبقه و دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که با یک ورودی به هم متصل می‌شوند. اتاق‌ها در اطراف حیاط‌ها پراکنده شده‌اند. گچکاری‎‌ها و تزئینات آجری و کنگره‌ای از زیبایی‌های این بنا هستند. در این خانه موزه می‌توانید تعدادی از اسناد تاریخی و عکس‌های مربوط به دوران مشروطه را مشاهده کنید. این خانه در لیست آثار ملی ایران قرار دارد.

عکس مهسا صارمی کیا

مهسا صارمی کیا

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها