مقبرة الشعرا تبریز

آثار تاریخی
عکس مقبرة الشعرا تبریز

برای ما ایرانی‌ها که شاعران و ادیبان بزرگی را در طول تاریخ از دست داده‌ایم، آرامگاه‌ها و مقبره‌های این بزرگان، مثل یک مرهم و محلی برای آرامش روح و صفای باطن است. مقبره الشعرا تبریز هم یکی از معروف‌ترین این مقبره‌هاست که بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف و ادیب را در خود جای داده است و روزانه، بازدیدکنندگان زیادی برای بازدید آن، مراجعه می‌کنند.
آدرس دقیق مقبره الشعرا، در محله سرخاب تبریز، تقاطع ثقة‌الاسلام و عارف، در ضلع شرقی بقعه سید حمزه است. این مقبره کهن که در قرن هشتم هجری در کتاب ""نزهه القلوب"" حمدالله مستوفی از آن یاد شده است، در گذشته حظیرة الشعرا، حظيرة القضاة و یا قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شده است. اشخاص بسیار مشهوری در این مقبره، مدفون هستند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: خاقانی شروانی، اسدی طوسی، ظهیر فاریابی، قطران تبریزی، سلمان ساوجی، لسانی شیرازی، انوری ابیوردی، میرزا طاهر خوشنویس و محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار.
بنای این مقبره را که در سال‌ ۱۱۹۳ طی زلزله‌ای به شدت تخریب شده بود، در سال ۱۳۵۰، غلامرضا فرزان مهر طراحی کرد. این طرح زیبا که طاق‌های درهم چشم‌نوازی را در ارتفاع ۳۰ متر، ایجاد کرده است، محفلی شده برای تمام علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین و در کنار آن کتاب و صنایع دستی و تندیس‌هایی از شاعران نیز به فروش می‌رسد. ساعت کاری مقبره الشعرا برای بازدید، از ۸ صبح تا ۷ شب است.

عکس لیلا منیری

لیلا منیری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها