محله چهار منار تبریز

آثار تاریخی

چهار منار یکی از بیست و چهار محله‏ تاریخی تبریز قدیم است که هم اکنون بازار تبریز آن را دربرگرفته است. نادر میرزا درباره‏ این محله می‌نویسد: «چار منار، کوی کوچکی است در نفس شهر و قُرب بازار و اهالی این محلات، همه، بزرگان و علما و تجار بنام هستند و اواسط‌ الناس در آن کمتر دیده می‌شود.»
از جالب‌ترین مکان‌های تاریخی محله چهار منار تبریز در محوطه بازار، می‌توان به مدرسه و مسجد و بازار صادقیه، تیمچه شازدا(شاهزاده)، مدرسه و مسجد و تیمچه حاجی صفرعلی، تیمچه حاج شیخ (اوچ تیمچه لر)، دالان خانه، بازار دلاله زن، حمام خان، مسجد و مدرسه کاظمیه و چندین کاروانسرای بزرگ، سرای، دالان و تیمچه تاریخی از مجموعه بازار تبریز اشاره کرد.
علت نامگذاری این محله نیز وجود چهار مناره بلند در در گوشه و کنار این قسمت از شهر تبریز بوده است. چهارمنار نیز یکی از بناهای تاریخی این محله بوده که مقبره پادشاهان روادی تبریز و گنبد امیر مولا را در خود جای داده است.
قدمت این مسجد ۷۰۰ ساله به زمان سلجوقیان می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد تبریز است. این مسجد زیبا در نزدیکی کاروانسرای میرزا ابوالحسن واقع شده است و به همین دلیل از رفت و آمد زیادی برخوردار بوده است. این اثر تاریخی و ارزشمند در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

عکس پردیس نیک نفس

پردیس نیک نفس

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها