محله قدیمی باغمیشه تبریز

آثار تاریخی
عکس محله قدیمی باغمیشه تبریز

محله قدیمی باغمیشه تبریز یکی از معروف‌ترین محله‌های قدیمی شهر تبریز به شمار می‌آید که در شرق تبریز و شمال میدانچایی واقع شده. قسمت قابل توجهی از این محله از طرف شمال به کوه‌های سرخ رنگ عینالی محدود شده. باغمیشه در زبان ترکی آذربایجانی
به معنای جنگل است و این محله به‌ علت وجود باغ‌‌های فراوان بدین نام شهرت یافته. در گذشته باغ‌های بسیاری در این منطقه وجود داشت و اغلب ساکنان آن به باغبانی و کشاورزی مشغول بودند و محصولاتی مثل زردآلو، آلبالو، انگور، سیب، شفتالو و گلابی
به دیگر نقاط صادر می‌شد. با مهاجرت مردم از روستا به شهر و احداث واحدهای مسکونی، اکثر باغ‌های این منطقه تخریب شد. باغمیشه تبریز از دوره ایلخانان مغول دارالحکومه بوده و بناهای آن از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر تبریز به حساب می‌آید. یکی از این ابنیه، خانه امیر نظام گروسی است که امروزه به موزه قاجار تبدیل شده.
همچنین مجموعه تاریخی ربع رشیدی که روزگاری یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده بود در این محله قرار دارد.
میدان‌ها و محلات معروف باغمیشه قدمت بسیاری دارند و بعضی از آنها مثل
ششگلان، سیلاب قوشخانه، پل سنگی، کوچه امین لشکر، کوچه آجودان باشی، کوچه داش دربندی در میان اهالی تبریز شهرت ویژه‌ای دارند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به شهر تبریز از محله باغمیشه و آثار تاریخی و جاذبه‌های این منطقه دیدن کنید.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها