قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

آثار تاریخی

وقتی وارد این گورستان می‌شوید، گمان می‌کنید زلزله رخ داده است. تمامی سنگ قبرها از جای خود درآمده و بر روی زمین افتاده‌اند. آنطور که گفته می‌شود علت این آشفتگی، یا عمل دزدانی است که به طمع گنج، زمین‌ها را واکاویده‌اند یا بی‌مبالاتی‌های مسئولین مربوطه است که به این مکان تاریخی کم محلی کرده‌اند.
به هر ترتیب قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز یا قبرستان شادآباد مشایخ، مدفن اجساد سه دوره‌ تاریخی مختلف می‌باشد. دسته‌ اول سنگ مزارهایی به شکل آلت تناسلی انسان است که نوشته‌ای روی آن وجود ندارد. دسته‌ دوم سنگ‌هایی از نوع خارا است. و گروه سوم سنگ مزارهای کوچک‌تری به خط کوفی و با مشخصات متوفی است که گویا گروهی از عرفا و مشایخ مشهور قرن 7 و 8 و 9هجری در آنجا آرامیده‌اند. سلطان اویس پادشاه جلایری، بابا احمد و باباحاجی از جمله‌ این مشایخ برجسته‌اند.
به نظر می‌رسد در هر دوره در قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز افراد مهم و سرشناس زمانه‌ خود از پیش از اسلام تا به امروز دفن شده‌اند. اکنون نیز محلیان منطقه تنها به بومیان خودشان اجازه‌ تدفین در این قبرستان را می‌دهند. رها شدن و بی‌توجهی به این مکان تاریخی و گشوده نشدن رازهای خفته در آن، غم و تأسف زیادی را بر دل هر ایرانی وطن‌دوست می‌گذارد.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها