حرم سید تاج الدین غریب شیراز

اماکن مذهبی
عکس حرم سید تاج الدین غریب شیراز

حرم سید تاج الدین غریب از بقعه های متبرکه شیراز است که قدمت آن به پیش از دوره قاجار بر می گردد و در نزدیکی دروازه کازرون بنا شده است. این بقعه، آرامگاه جعفر بن فضل بن جعفر بن علی بن ابی طالب (ع) است که دو لقب «تاج الدین» و «غریب» به ایشان اختصاص یافته است. همچنین در کنار بقعه ایشان، مقبره محمد بن حسن مثنی ابن حسن بن علی بن ابی طالب نیز قرار گرفته است. این حرم از لحاظ معماری و تاریخی ارزش زیادی دارد و بازدید از آن علاوه بر زیارت و خلوت کردن در فضایی معنوی، برای کسانی که اهل تاریخ و بازدید از آثار تاریخی هستند، ارزشمند است.
گنبد نیلوفری این حرم، هنگامی که طرح های منقش روی سقف را مشاهده می کنید، هم از بیرون زیبایی خیره کننده ای دارد و هم از داخل. سردر ورودی ها با کاشی های هفت رنگی تزیین شده است که بر روی آنها تصاویر گل و بته یا آیات قرآن و احادیث به خط ثلث نقش بسته است. درب ورودی حرم سید تاج الدین غریب از جنس چوب است و منبت کاری ها و آیات قرآنی که روی آن حکاکی شده زیبایی حیرت انگیزی به آن بخشیده است. بالای در چوبی، پنجره هایی مشبک از قطعات چوبی با شیشه های رنگی و چشم نواز وجود دارد.
حرم سید تاج الدین غریب بسیار باصفا و دلنشین است و قدم زنی در آن و تماشایش، حال و هوای شما را تغییر می دهد. این حرم، حیاط مربعی شکلی دارد که در میان آن حوضی سنگی قرار دارد و اطراف آن را درختان بید و چنار و اکالیپتوس احاطه کرده اند. اگر به شیراز سفر کردید بازدید از این حرم دوست داشتنی را از دست ندهید.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها