آبشار دشت ارژن

طبیعت
عکس آبشار دشت ارژن

دشت ارژن را محلی‌ها ارزن یا کازرون می‌نامند چرا که تا چندی پیش بخشی از کازرون بود. چشمه دشت ارژن و تالاب آب‌شیرین این دشت زیبا در دامنه‌های زاگرس، در سال ۱۳۵۰ در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد. آب تالاب از آبشار ارژن و رود دالکی تامین می‌شود. تالابی که متاسفانه در فصل‌های گرم به علت کاهش بارندگی رو به خشکی می‌رود اما هنوز در بعضی فصول میزبان پرندگان مهاجر است. دشت نیز با گونه‌های گیاهی چون سرو، بلوط، داغداغان، زالزالک و بادام پوشیده شده و در فصل پاییز تبدیل به نرگس‌زاری بی‌نظیر می‌شود.
آبشار دشت ارژن نیز از مهمترین جذابیت‌های این مکان است که در زمستان تبدیل به آبشاری یخی می‌شود.
همچنین غارها و صخره‌هایی که در طی سالها با نیروی آب شکل‌های جالب به خود گرفته‌اند، از جذابیت‌های این محیطند.
از امکانات دشت ارژن می‌توان به رستوران‌های دشت ارژن اشاره کرد که در نزدیکی آبشار، غذاهای مختلف را آماده می‌کنند. از جذابیت‌های دیگر این منطقه وجود کتیبه‌های تنگ شاپور، قدمگاه سلمان و علی (ع) و غار بی‌شاپور با مجسمه‌ای عظیم از دومین شاه ساسانی است. نکته جالب دیگر اینکه این دشت روزگاری زیستگاه شیر و آهوی ایرانی بوده است. شیر ایرانی سالهاست منقرض شده، اما با آزادسازی یک قلاده گوزن زرد در این دشت امید است که این گونه جانوری زیبا از خطر انقراض برهد.
در پایان باید به یاد داشته باشیم که مادر طبیعت هرچه داشته، با سخاوت بذل کرده است؛ پس ما نیز باید فرزندانی سپاسگزار باشیم و از آسیب زدن به این همه زیبایی خودداری کنیم.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت

برچسب ها