موزه هنر مشکین فام (خانه فروغ الملک)

موزه
عکس موزه هنر مشکین فام (خانه فروغ الملک)

موزه هنر مشکین فام شیراز یا همان عمارت فروغ الملک، در اواخر دوره قاجار به دست فروغ الملک قوامی در زمینی به مساحت حدودی 1000 متر مربع در مجاورت بقعه بی بی دختران، احداث شد. این بنا در ابتدا برای استفاده مسکونی ساخته شد و شامل بخش هایی از جمله آشپزخانه، پاسدارخانه، حمام، اصطبل و دو منزل مسکونی، یکی به عنوان مهمانسرا و دیگری خانه خود فروغ الملک بود.
خانه فروغ الملک در سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول دارای دو بخش مجزای بیرونی و اندرونی با دو حیاط جداگانه است. در بخش بیرونی، عمارت شاه نشین با پنجره های چوبی و گره کاری های زیبایی وجود دارد که توسط حوضخانه به عمارت اندرونی متصل می شود. از تزئینات دیگر این بنا می توان به کاشی کاری، تزئینات آجری، نقاشی های روی سقف و حجاری روی سنگ نیز اشاره کرد.
خانه فروغ الملک از سال 1329 تا اواسط دهه 50 با نام دبستان فروغ الملک در اختیار آموزش و پرورش قرار داشت، ولی از آن پس در سال 1382 و پس از بازسازی، در اختیار آقای حسن مشکین فام قرار گرفته و به همت ایشان تبدیل به موزه هنر مشکین فام شیراز شد. اشیای این موزه به دو بخش عمده از آثار هنرمندان معاصر و آثار هنری خانواده مشکین فام تقسیم می شود که طی بیش از نیم قرن توسط ایشان تهیه و جمع آوری شده است. آدرس خانه ی فروغ الملک شیراز را از هر عاشق فرهنگ و هنری که بشناسید، می توانید بپرسید.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها