باغ نظر (موزه پاریس)

موزه
عکس باغ نظر (موزه پاریس)

روبروی ارگ کریم خانی شیراز، سروهای بلند بالایی قد برافراشته اند و ساختمان هشت ضلعی تاریخی باغ نظر شیراز را در بر گرفته اند. این باغ که به دستور کریم خان زند و برای پذیرایی از میهمانان ساخته شده بود؛ معماری فوق العاده زیبایی دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
کاشی کاری های قرینه و اتاق های گوشواره مزین به مقرنس‌ کاری و چهار شاه نشین در چهار سوی عمارت و چهار آب نما، شکوه و خلاقیت معماران ایرانی را به رخ می کشد. طبیعت زیبای این محوطه که با آب قنات رکن آباد معروف سیراب می شود، هوای خوشی را در این عمارت فراهم آورده است.
باغ نظر که روزهای تلخ و شیرین بسیاری به چشم دیده و بارها ساختمان هایی بر آن افزوده و از آن کاسته شده اند، اکنون تنها از موزه ی پارس، پاسداری می کند. چند سنگ نوشته که به خطوط پهلوی و نستعلین مزین شده اند و سنگ ازاره کاخ خورشید که تصویر شیر بر آن نقش بسته است و نقش برجسته هایی از اساطیر شاهنامه در گوشه گوشه ی باغ جا خوش کرده اند.
از تمام زیبایی های بیرون باغ که بگذریم و وارد موزه شویم، علاوه بر قرآن های نفیس و طلاکاری که چشم را به خود خیره می کند، گشت زدن در ساختمانی که دست معماران ایرانی بر خاک آن خورده و هنر و نقش زیبایی را همچون جواهر بر سر تا سر سقف آن حک کرده، لذتی فراموش نشدنی به همراه دارد.
باغ نظر شیراز در شش ماه اول سال از ساعت 8 صبح تا 1 ظهر و 2 ظهر تا 7 عصر و در شش ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 1 ظهر و 2 ظهر تا 5.30 عصر، میزبان شما عزیزان است.

عکس زهره طیبی

زهره طیبی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها