مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

آثار تاریخی
عکس مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه ‌ای از سازه‌ های باستانی به جا‌ مانده از دوران هخامنشی است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده. مجموعه پاسارگاد که در شهرستان پاسارگاد استان فارس واقع شده، شکوه و عظمتی بی نظیر دارد. این مجموعه در برگیرنده ساختمان‌ های مختلفی از جمله آرامگاه کوروش، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، کوشک، آبنماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
بر اساس مدارک، نام پاسارگاد برای نخستین بار در دوره هخامنشی مطرح شد و از لحاظ مکانی به دشتی گفته می ‌شود که کوروش بزرگ به عنوان مرکز فرماندهی خود برگزید و به ساخت بناها و کاخ های متعدد اقدام کرد. از جمله اسنادی که مورخان یونانی و رومی به جا گذاشته اند، مشخص است که پاسارگاد شیراز را ساخته کورش بزرگ می ‌دانسته ‌اند.
بخش مهم مجموعه پاسارگاد، بنای آرامگاه کورش بزرگ است. این آرامگاه حدود سال 530 تا 540 پیش از میلاد از سنگ های آهکی سفید رنگ ساخته شده‌ است. بنای آرامگاه میان باغ‌ های سلطنتی قرار داشته است. برای رفتن به پاسارگاد بهتر است جاذبه های دیدنی منطقه را از قبل پیدا کنیم و به ترتیب از آن ها بازدید کنیم. فاصله پاسارگاد تا تخت جمشید حدود 120 کیلومتر است و برای رفتن به پاسارگاد باید از شیراز به شهر کوچک پاسارگاد در شمال استان فارس برویم. همچنین فاصله پاسارگاد تا تخت جمشید حدود 80 کیلومتر است و کمتر از دو ساعت زمان می برد.
بازدید از مجموعه عظیم و باشکوه پاسارگاد ما را با تاریخ سرزمینمان آشنا می کند و بیشتر به خود افتخار می کنیم. در سفر خود به شهر شیراز از این مجموعه زیبا و باشکوه دیدن کنید.

عکس مرضیه قنبری

مرضیه قنبری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها