سرای مشیر شیراز

بازار
عکس سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار، به دستور ""ابوالحسن خان مشیرالملک"" وزیر وقت فارس، در قسمت جنوبی بازار وکیل ساخته شد. به دلیل شباهت زیاد معماری سرای مشیر با بازار قدیمی، افراد عادی اغلب نمی توانند مجزا بودن این دو را از هم تشخیص دهند.
هدف عده زیادی از آمدن به این سرا، علاوه بر خرید، مشاهده زیبایی های تاریخی و طبیعی اثر است. سرای مشیر با داشتن حیاطی بزرگ و باصفا که درست در وسط آن یک حوض بزرگ هشت ضلعی با درختان نارنج و گل های زیبا، خودنمایی می کند، با نام سرای گلشن نیز شناخته می شود. کاشی کاری ها و مقرنس کاری های منحصر به فرد این حوض، بیش از پیش به زیبایی این بنا افزوده است.
از جذابیت های دیگر معماری سرای مشیر نیز می توان به ساختمان هشت گوش و سردر زیبای این بخش با کاشی کاری دیدنی و کتیبه ای نوشته شده با خط زیبای نستعلیق و همچنین سقف حجره ‌ها که به شکل طاق ضربی و بدون استفاده از الوار ساخته شده است، اشاره کرد.
یکی از بهترین مکان ها برای خرید سوغاتی، صنایع دستی، پارچه و لباس محلی، تابلوفرش و عرقیجات معروف شیراز که هرگز از آن دست خالی برنخواهید گشت، سرای دو طبقه مشیر است که در طبقه اول، اغلب، حجره های انواع صنایع دستی از جمله سنگهای تراش خورده و قیمتی و صنایع خاتم سازی، معرق کاری و قلم زنی روی مس و برنج و در طبقه دوم، کارگاه های تولیدی قرار دارد. ساعت کار سرای مشیر شیراز همانند بازار وکیل، از ساعت 8 صبح تا حدود 10 شب می باشد.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

اطلاعات تماس

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها