بازار مسگر‌ها شیراز

بازار
عکس بازار مسگر‌ها شیراز

بازار مسگرهای شیراز بخشی از بازار قدیمی و در واقع از بقایای قیصریه است که توسط امام قلی خان، در غرب مدرسه خان ساخته شد و در دوران قاجار بر اثر زلزله ویران شد و مجددا در سال 1299 بازسازی شد. در زمان گذشته صنعت مسگری شیراز شهره خاص و عام بود و در این بازار، سروصدای چکش کاری روی مس آنقدر زیاد بود که از دوردست ها هم به گوش می رسید، اما متاسفانه هم اکنون این بازار به محلی برای خرید و فروش لوازم خانگی و در کنار آن، پارچه و لباس فروشی تبدیل شده. البته هنوز هم می توان حجره های قدیمی مسگری را در آنجا پیدا کرد و مراحل مختلف ساخت ظروف زیبای مسی را از نزدیک دید و خرید کرد.
چون ظروف مسی دست ساز به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به مدل ساخته شده در کارخانه دارد، اخیرا سازمان میراث فرهنگی در تلاش است تا به احیای این صنعت هنری کمک کند. بازار مسگرها شباهت زیادی به بازار وکیل دارد و معماری آن زیبا و چشم نواز است. این بازار از گچ و آجر ساخته شده و سقف بسیار زیبایی دارد که روی سقف ها، دریچه هایی برای تهویه هوا و ورود نور آفتاب است که به آن ها، حور نور می گویند.
در گذشته، هر مغازه و حجره ای بسته به نوع اجناس عرضه شده در آن، ارتفاع خاصی داشت، مثلا نانوایی ها پایین تر از سطح زمین و عطاری ها بالاتر بودند، در بازار مسگرها هم، تمامی حجره ها، تقریبا همسطح زمین هستند.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها