بازار حاجی شیراز

بازار
عکس بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز و پرطرفدارترین آنهاست. از نقاط مختلف فارس در طی سالیان دراز به اینجا می‌آمدند تا اجناسشان را بفروشند یا کالاهای مورد نیازشان را بخرند. می‌گویند که قدمت این بازار به زمان فرمانروایی حکام دیلمی بازمی‌گردد و این قوام‌الدین حسن بوده است که دستور ساخت آن را داده است. عمر بازار را بیش از 1000 سال تخمین زده‌اند؛ یعنی از قرون اولیه اسلامی.
معماری بازار البته در طی زمان دستخوش تغییر، مرمت و بازسازی شده است که البته برای یک بنای کاربردی با این قدمت تقریباً غیرقابل اجتناب است. آخرین بازسازی نیز در سال 1392 و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفت. سنگ‌فرش کف، شیروانی قسمت ورودی، قالب کاربندی، طاق‌بندی، ایجاد سقف کاذب و عرقچین و مرمت گنبدهای داخل راسته بازار از آن جمله‌اند.
بازار حاجی در سمت شمال شرقی مسجد جامع شیراز قرار دارد و در جبهه شمالی به پیش می‌رود. از بیرون شاید توجهتان را جلب نکند، اما وارد که بشوید با دنیای رنگ و معماری روبرو خواهید شد. بازار قسمت‌های مختلفی دارد و صنف‌ها برای خود جای مشخصی دارند؛ اما اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، در این بازار اجناسی چون لباس‌های سنتی شیراز، ترمه و پارچه‌های رنگارنگ، صندوقچه، لواز خیاطی، خشکبار و خوردنی‌های شیرازی، دیگ و دیگچه و ... به فروش می‌رسد. البته کالای مدرن مانند لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک مدرن و ... نیز در بازار قدیمی شیراز یافت می‌شود.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها