دریاچه چشمه سبز

طبیعت
عکس دریاچه چشمه سبز

روستای گلمکان از توابع چناران استان خراسان رضوی است. از جاده تهران- مشهد 40 کیلومتر به سمت قوچان که بروید و از جاده سمت چپتان 10 کیلومتر دیگر نیز ادامه دهید، به اینجا می‌رسید. برای رسیدن به چشمه سبز نیشابور یا همان دریاچه چشمه سبز نیز باید 20 کیلومتر دیگر را در مسیری ناهموار و کوهستانی طی کنید.
دریاچه چشمه سبز مشهد در 20 کیلومتری روستای گلمکان و در یکی از مرتفع‌ترین نقاط بینالود قرار گرفته است. این دریاچه 15 هکتاری، 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آبش برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی نیز استفاده می‌شود.
مردم محلی اینجا را چشمه سوز یا چشمه سو می‌گویند که تلفظ محلی کلمه سبز است. از این دریاچه در متون بسیاری یاد شده است؛ از جمله در شاهنامه و نزهت‌القلوب حمدالله مستوفی. همچنین این دریاچه معروف برای زردشتیان از قداست نیز برخوردار بوده است به طوری که می‌گویند یزدگرد اول، یکی از شاهان قدرتمند ساسانی، تنها برای آبتنی در دریاچه چشمه سبز گلمکان و شفا یافتن از آن، با خدم و حشم خود در کنار این دریاچه مدتی اطراق کرده بوده است.
از جمله حیواناتی که در اطراف دریاچه چشمه سبز زندگی می‌کنند می‌توان از گراز، بز کوهی، آهو، عقاب و کبک نام برد. دریاچه هم پر از ماهی‌های بزرگ و کوچک مختلف است. گیاهان دارویی چون بابونه، بادام کوهی، خارشتر، کاسنی و زیره نیز در این منطقه می‌رویند.
اگر به دیدن این دریاچه می‌روید آن را همانطور دست‌نخورده و بکر باقی بگذارید.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت

برچسب ها