موزه آیین های پهلوانی | موزه شه لافتی

موزه
عکس موزه آیین های پهلوانی | موزه شه لافتی

موزه آیین های پهلوانی مشهد یا موزه شه لافتی به دست مرشد علی‌اکبر قاسمی ملقب به پهلوان رستم در سال 1386 برپا شده و هم اینک اداره می‌شود. او در طی سالها تمام اشیا این موزه را از اقصی نقاط خراسان و حتی ایران، گرد هم آورده است. موزه آیینهای پهلوانی مشهد سه بخش دارد: زورخانه، عیارخانه، نمایشگاه.
زورخانه چند روز در هفته فعال است و می‌توانید شاهد انجام این ورزش باستانی و باشکوه توسط پهلوانان امروز باشید. بخش عیارخانه حالت یک قهوه‌خانه است که 8 جایگاه دارد. 2 جایگاه برای سادات علوی و رضوی، 4 جایگاه برای پهلوانان مختلف و 2 جایگاه برای نورسانی که می‌خواهند بیاموزند. در این مکان پهلوانان استراحت می‌کردند و دمنوش می‌نوشیدند و به نقالی نقالان گوش می‌سپردند.
بخش نمایشگاه اما داستانش جداست. وسایل آیین زورخانه مانند میل، کباده، تخته شنا، سنگ، زنگ، کمربند، لباس‌های مخصوص پهلوانی و ... بخشی از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. در این بین عکس‌ها و تصاویری نیز از پهلوانان و بزرگان نامی خراسان و ایران دیده می‌شود. پهلوان رستم وسائل و اشیا قدیمی و پرخاطره دیگری را نیز در این موزه جمع‌آوری کرده است. مانند آلات موسیقی، ابزار آرایشگری، کفاشی، اسب‌سواری، حمام، انواع گلیم و پوست حیوانات. همچنین چرخ‌های ریسندگی، چراغ‌های نفتی، سماورهای ذغالی، ظروف سفالی، مسی و ... .
به این موزه که سر زدید با پهلوان رستم همراه شوید و خاطرات و راهنمایی‌هایش را بشنوید که شیرینی این تجربه را دو چندان می‌کند.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها