موزه آستان قدس رضوی

موزه
عکس موزه آستان قدس رضوی

ساخت موزه آستان قدس رضوی از سالها پیش آغاز شد. در سال 1316 در کنار مسجد گوهرشاد، با طراحی آندره گدار فرانسوی، کار ساخت موزه آستان قدس آغاز شد و در سال 1324 به پایان رسید. در سالهای بعد باز هم بخش‌های دیگری احداث شد تا امروزه که چهار ساختمان مجزا در آن وجود دارد. موزه حرم امام رضا (ع) بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.
اشیای موزه تاریخ حرم رضوی در طی 10 قرن ساخته و پرداخته شده‌اند. بخشی از آنها مانند ورقه‌های طلا، آینه، شمعدان، عودسوز، جاروی پر طاووس، و ... جز وسائلی هستند که در گذشته در حرم رضوی از آنها استفاده می‌شده و یا از جانب مردم به این بارگاه هدیه شده است. جالب‌ترین آنها دو ضریح از پنج ضریحی است که سالیان پیش این مقبره متبرک را حفاظت کرده‌اند. اولی ضریح فولاد جوهری است که متعلق به عصر صفوی است و دیگری ضریح شیر و شکر که برای دوره پهلوی است. همچنین تصاویری از دیگر ضریح‌ها و اشیایی همچون کتیبه‌های طلای وقفی شاه طهماسب و شاه عباس صفوی، کتیبه‌های سنگی قرن ششم تا نهم، درهای منبت و معرق از مغول تا پهلوی، سنگاب خوارزمشاهی و ... در این بخش به نمایش درآمده‌اند.

عکس موزه آستان قدس رضوی 2

گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی حدود 35 هزار سکه از دوران‌های مختلف تاریخی ایران و همچنین سکه‌هایی از دیگر کشورها را در خود جای داده است. بیشتر این سکه‌ها اهدایی مجموعه‌داران ایرانی و خارجی به موزه سکه مشهد بوده است. این سکه‌ها و حلقه‌های مبادلاتی از سلسله‌هایی مانند هخامنشی، اشکانی، ساسانی، سامانیان، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، صفویان، افشاریان، زندیه، قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی است. همچنین سکه‌هایی از مناطق دیگر مانند لیدیه، مقدونی، هپتالیان، بیزانس، اموی و عباسی است. 500 سکه ماشینی و باقی چکشی است. همچنین سکه‌های 50 کشور جهان نیز در موزه سکه آستان قدس رضوی وجود دارد. یکی از ارزشمندترین‌ها، سکه‌ درهم نقره ولایتعهدی امام رضا به تاریخ 203 قمری در نیشابور و دینار طلای ملکشاه سلجوقی که کتیبه کامل آیه‌الکرسی و ضرب اصفهان است. تاریخ طلایی و نقره‌ای را در موزه سکه مشهد ببینید.
موزه تمبر آستان قدس رضوی از نظر تنوع و تعداد تمبرهایی که در آن نگهداری می‌شود، بزرگترین و گسترده‌ترین موزه در نوع خود در کشور است. بخش اعظم موزه تمبر مشهد به نمایش بیش از 3000 تمبر اختصاص دارد. همچنین اقلام و وسائل پستی از دوره قاجار تا امروز در این موزه به نمایش درآمده است.
موزه پول مشهد بخش دیگر این موزه است که بیش از 750 قطعه اسکناس در آن به نمایش درآمده است. همچنین در بخشی از این قسمت اسکناس‌های بسیاری از کشورهای جهان و اطلاعات مربوط به این کشورها قرار دارد.
گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی با بیش از 50 تابلوی نفیس که مدام به آنها اضافه می‌شود از هنرمندان بزرگ ایران و جهان روح را می‌نوازد. از جمله چندین اثر از کمال‌الملک در گنجینه هنرهای تجسمی حرم به نمایش درآمده است.

عکس موزه آستان قدس رضوی 4

موزه فرش حرم امام رضا (ع) نیز بخشی پرنقش و نگار از این موزه است که با انواع فرش‌ و منسوجاتی چون صندوق‌پوش‌ها و ضریح‌پوش‌ها از سراسر ایران زینت یافته است. تاروپود این بخش از هدایای ارادتمندان حضرت رضاست. در کنار موزه فرش آستان قدس رضوی تاروپود معنوی موزه قرار دارد.
موزه صدف آستان قدس رضوی دارای دو بخش نرم‌تنان و آبزیان تاکسی‌درمی شده است. انواع صدف، حلزون، کوسه ماهی و ماهی‌های عجیبی چون شیطان دریا در موزه صدف مشهد قرار دارد.
موزه سلاح مشهد یا موزه سلاح آستان قدس رضوی با انواع زره، شمشیرها، تبرزین‌ها، تیروکمان‌ها، تفنگ‌ها، تپانچه‌ها و ... از دوره‌های مختلف تاریخی، جنگجویان این تاریخ خونین پردرد را فرایاد می‌آورد.
گنجینه ظروف آستان قدس بخش دیگریست که ظروف سفالی، چینی‌های پنج‌رنگ، بلور و ... شما را با دنیای زیبایی‌های شکستنی آشنا می‌کنند.
در گنجینه مدال آستان قدس رضوی می‌توانید مدال‌ها و جام‌های اهدایی بزرگانی چون جهان‌پهلوان تختی، امرالله احمدی، سید محمود میران و ... را مشاهده کنید.
گنجینه نجوم آستان قدس رضوی بخش دیگریست که بیشتر اشیا آن هدیه سید جلال‌الدین تهرانی است. انواع اسطرلاب، تلسکوپ و کره جغرافی در این بخش به نمایش درآمده است.
در کنار موزه نجوم مشهد بخشی مربوط به موزه ساعت آستان قدس قرار دارد که مجموعه‌ای از ساعت‌های آفتابی، وزنه‌ای، دیواری و رومیزی است.
موزه قرآن آستان قدس رضوی 17000 قرآن و جزوه خطی نفیس از قرون مختلف اسلامی و با خط خوشنویسان مختلف را در خود جای داده است.
موزه هدایای مقام معظم رهبری نیز دارای 2000 قطعه ارزشمند مانند انواع فرش‌ها، منبت، معرق‌، انواع مدال و هدایای مقامات دیگر کشور‌هاست که ایشان به موزه اهدا کرده‌اند.

عکس موزه آستان قدس رضوی 6

موزه استاد فرشچیان نیز 15 تابلو اهدایی ایشان را به معرض نمایش گذاشته است. موزه آستان قدس مشهد مجموعه‌ای از شگفتی‌ها را به نمایش می‌گذارد؛ پس دیدن موزه آستان قدس رضوی مشهد را در برنامه‌های خود قرار دهید.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

اطلاعات تماس

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها