موزه آرامگاه نادری

موزه
عکس موزه آرامگاه نادری

آرامگاه نادرشاه در باغ نادری در سال 1342 براساس طراحی هوشنگ سیحون ساخته شد. قبر نادر در تالاری قرار دارد که ساختمانی خیمه مانند، همانند خیمه‌هایی که در آنها به دنیا آمد و کشته شد، برفراز آن قرار گرفته. بالای این خیمه سنگی، مجسمه‌ای از نادرشاه سوار بر اسب و سه نفر پشت سر وی، قرار دارد. طراحی این مجسمه از استاد ابوالحسن صدیقی و قالب‌ریزی آن با کارخانه بروتی ایتالیا بوده است.
سنگ‌های داخل آرامگاه از مرمر اخرایی است تا حس قتل نادر را تداعی کند. موزه آرامگاه نادری دو تالار دارد. در اولی سلاح‌ها، البسه و دیگر ابزارهای دوره افشاری، زین و یراق از افشار تا قاجار، پرتره‌هایی از نادر، تابلوهای مختلف از جمله تابلویی از نبرد کرنال، چندین نسخه خطی نفیس از جمله تاریخ جهانگشای نادری قرار دارد. همچنین شمشیری از نادرشاه که کلمه السلطان نادر بر آن نوشته شده، شمشیر دیگری متعلق به نادر که در دشت مغان و روز تاجگزاری سال 1148 به او اهدا شده و بیت «هست سلطان بر سلاطین جهان/ شاه شاهان نادر صاحب قران» بر آن طلاکوبی شده است، در این موزه دیده می‌شود.
در تالار دوم موزه آرامگاه نادری اطلاعاتی از زندگی نادرشاه به شما ارائه می‌شود. همچنین مطالبی درمورد کلنل محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان، در این بخش وجود دارد. آرامگاه این سردار در گوشه شمالی آرامگاه نادر قرار گرفته است.
نخستین آرامگاه نادر به دستور خودش در بالای خیابان مشهد ساخته شده بود و بعد در اواخر قاجار، قوام‌السلطنه آرامگاهی در محل فعلی برای وی ساخت."

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها