خانه پیشه وران مشهد

آثار تاریخی
عکس خانه پیشه وران مشهد

محله ارگ در جوار ارگ شهر، بارگاه شاهان و امیران، قرار داشته است. منطقه‌ای اعیان‌نشین و اشرافی که امروزه آثار زیادی از آن شکوه دیرین بر جای نمانده است و ارگ شاه ویران شده و چیزی از آن در یادها نمانده است. تنها چند خانه معدود از آن آثار شکوهمند معماری به جای مانده است و ساختمان‌های امروزی و معمولاً بی هویت به جای آنها نشسته‌اند. ناحیه ارگ که در ورودی شهر قرار داشت، به خاطر گذشتن قنات‌ها و جوی‌ها، سرسبز بوده است و نام سراب به آن حوالی داده بودند. نامی که امروزه بر یکی از خیابان‌های شهر نهاده‌اند. درختان توت این منطقه نیز یادگار همین دوران‌اند.
خانه تاریخی پیشه وران مشهد یکی از بازمانده‌های این شکوه بر باد رفته است. ساختمانی اعیانی با سقف‌های چوبی و تزئین شده، درها و پنجره‌های منبت‌کاری شده، دیوارهای آجرکاری شده و کاشی‌کاری‌های رنگارنگی که نوازشگرِ دیده‌ گانند. قدمت خانه بیش از 80 سال است و سبک معماری نیز متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است. البته کتیبه تاریخ ساخت بنا در خانه پیشه وران یافت نشد و کارشناسان این قدمت را برایش در نظر گرفته‌اند. تعدادی دستگاه بافندگی قدیمی نیز در این خانه یافت شده که همچنان در آنجا نگهداری می‌شود. همچنین اشیایی که در خانه پیشه وران مشهد به نمایش درآمده‌اند، نشان‌دهنده شیوه زندگی مردم در حدود یک قرن پیش است.
طرح‌های فرهنگی مختلف مانند شاهنامه‌خوانی نیز در این خانه که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است، اجرا می‌شود و بازدید برای عموم آزاد است. تنها باید مبلغ اندکی به عنوان ورودیه بپردازید.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها