خانه ملک مشهد

آثار تاریخی
عکس خانه ملک مشهد

حاج حسین آقا ملک (متولد 1251، متفی 1351) پس از آنکه تحصیلات خود را نزد مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه به پایان رساند، در پی فوت پدر (مرحوم حاج کاظم ملک‌التجار)، به مشهد بازگشت تا به املاک و مستغلات وی رسیدگی کند. او که مردی اهل فضل و کمال و علم و کتاب بود، در کنار پرداختن به کسب و کار و تجارت، به جمع‌آوری کتب نفیس از سراسر ایران پرداخت. او این علاقه را تا پایان عمر حفظ کرد و موزه ملک تهران که شامل تعداد بسیار زیادی کتاب و شی تاریخی و باستانی است را در سال 1316 به عنوان موزه وقف کرد که تولیت آن با آستان قدس است. او در سال 1351 در تهران چشم از جهان فروبست و در حرم رضوی به خاک سپرده شد.
اما آنچه قرار است از آن بگوییم خانه تاریخی ملک مشهد است. خانه‌ای که این مرد بزرگ در آن زندگی می‌کرد.
زمین خانه ملک مشهد 1659 مترمربع و زیربنای خانه 600 متر است. البته آنچه امروزه از خانه باقی مانده تنها دو طبقه بیرونی خانه است که شامل تالار پذیرایی و چند اتاق دیگر می‌شود. معماری خانه از بهترین نمونه‌های دوره انتقال معماری در اواخر عصر قاجار است. تالار پذیرایی، سقفی منبت‌کاری شده و شومینه‌ای گچ‌بری شده دارد که هر دو در نهایت ظرافت و زیبایی است.
امروزه این بنا ثبت میراث فرهنگی شده است و به عنوان مرکز فرهنگی برگزاری کارگاه‌های هنری فعالیت می‌کند. همچنین این خانه در سال 1385 به عنوان خانه توریست انتخاب شد.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها