خانه داروغه  مشهد

آثار تاریخی
عکس خانه داروغه  مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد به دستور یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد و و نخستین رئیس نظمیه پس از مشروطه، به عنوان خانه مسکونی شخصی، با 1100 مترمربع زیربنا در اواخر دوره قاجار ساخته شد.
معماری این خانه علاوه بر اینکه بر پایه معماری سنتی ایران است، از معماری روس نیز الهام گرفته است. آجرهای قالبی، تزئینات چوبی سقف‌ها، راه‌پله‌های دو طرفی و تندیس‌های گچی که در جای جای خانه دیده می‌شود، همگی از نشانه‌های معماری روسیه هستند. ارسی‌ها، تراس و تابستان‌نشین و زمستان‌نشین از نشانه‌های معماری شرقی و ایرانی است. نخستین حمام خصوصی مشهد در این خانه ساخته شده است. خانه دارای سرداب و نانوایی نیز بوده است.
معماری خانه داروغه مشهد سه طرف ساخت و دارای دو طبقه است. نخستین شومینه مشهد، بخاری دیواری و پنجره‌های دوجداره از چیزهایست که اولاً در آن دوران نوبر بوده است و ثانیاً طراحی هوشمندانه زمستان‌نشین را به رخ می‌کشد. حتی مطبخ خانه در زیر این قسمت تعبیه شده است تا گرمای آتش زیر دیگ‌ها به این فضا منطق شود. از طرف دیگر تابستان‌نشین که در ضلع دیگر حیاط است دارای بادگیر، ارسی و حوضخانه بوده است تا خنک باشد.
گچ‌بری‌ها، ستون‌ها و کاشی‌های هفت‌رنگ، رنگ و لعاب خانه را دو چندان کرده‌اند.
مرمت خانه تاریخی داروغه در سال 1393 به پایان رسید و جایزه بهترین مرمت آسیا و اقیانوسیه در سال 2016 را از آن خود کرد. درب این خانه تاریخی از ساعت 8 تا 14 و 16 تا 19، به روی بازدیدکنندگان باز است.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها