خانه توکلی مشهد

آثار تاریخی
عکس خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد از خانه‌های تاریخی این شهر است که در اواخر دوره قاجار توسط اسحاق خان قرایی، معمار مشهور آن دوران مشهد، برای یک تاجر خشکبار به نام آقای کشمشیان ساخته شد و حدود 50 سال بعد و به علت فوت این تاجر، فردی به نام توکلی آن را خریداری کرد. پس از فوت آقای توکلی خانه متروکه شد تا در سال 1389 و به همت شهرداری ثامن، مرمت شد و امروزه پایگاه فرهنگی است و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
اگرچه اصول معماری ایرانی در آن رعایت شده اما به علت ارتباط ایران با اروپا در این دوره، معماری اروپایی نیز وارد ایران شده و در این خانه نیز اثر خود را به جای گذاشته است؛ ستون‌ها و پله‌های حیاط از نشانه‌های معماری اروپایی است. کاشی‌کاری‌ها و آجرکاری‌ها در سرتاسر بنا به چشم می‌خورند و جلوه‌ای زیبا دارند. بر سردر خانه نیز کتیبه‌ای از آیات قرآن نقش بسته است. جالب آنکه اسکلت این بنا از چوب است و در تزئین اتاق‌ها نیز از چوب، آیینه‌کاری و گچ‌بری استفاده شده است. فضاهای داخلی خانه نیز با اُرسی‌های شیشه‌ای از هم جدا می‌شوند. خانه تاریخی توکلی مشهد در نزدیکی حرم مطهر است و تنها 550 متر با درب نواب فاصله دارد، حوضی زیبا و درختانی تنومند در حیاطش دارد.
اما این خانه قدیمی رازآلود نیز هست. بسیاری از همسایگان و مردم آن را به نام خانه اجنه می‌شناسند. مردم گمان می‌داشتند که جنیان در این خانه رفت و آمد دارند و به همین سبب سالها این مکان زیبا متروکه مانده بود. البته تمام اینها شایعه است. تودرتو بودن اتاق‌ها، روشنایی کم فضای داخلی عمارت و رفت‌وآمد کارتن‌خواب‌ها در دل سیاهی شب در ایجاد این تصور بی‌تاثیر نبوده است.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها