آرامگاه نادرشاه افشار

آثار تاریخی
عکس آرامگاه نادرشاه افشار

نادر شاه افشار از پادشاهان بزرگ ایران است که بیشتر دوران حکومتش را به جنگ و لشکرکشی گذراند و تصویری که از خود به جای گذاشت، خاکستری بود. شاهی که مرزهای ایران را گسترش داد و با لشکرکشی به هند ثروت هنگفتی برای ایران به ارمغان آورد که امروز نیز پشتوانه پول ملیست. او در عین حال بسیار خشن بود، مخصوصاً در اواخر عمر؛ که همین مسئله باعث توطئه فرماندهانش و قتل وی شد.
نادر شاه در دوران حیات خویش دستور داده بود تا آرامگاهی خشت و گلی برایش بسازند. این آرامگاه بعدها خراب شد و جسد نادر را به تهران آوردند. در اواخر دوره قاجار جسد را به مشهد برگرداندند و ساخت آرامگاه فعلی در سال 1336 با طراحی هوشنگ سیحون آغاز شد تا در سال 1342با حضور شاه افتتاح گردد. آرامگاه نادر شاه افشار در چهارراه شهدا در باغی بزرگ قرار دارد.
مقبره در سالنی برفراز سکویی 12 پله‌ای قرار گرفته است که سقفی خیمه‌ مانند از سنگ‌ مرمر سرخ بر فرازش ساخته شده تا تداعی‌کننده قتل نادر در داخل چادری عشایری باشد؛ از جنس همان چادرهایی که حدود شصت سال پیشتر در آن زاده شده بود.
بر فراز سکویی در مجاورت این مقبره ساخته شده از سنگ گرانیت خشن، مجسمه‌ای مرتفع از نادر شاه سوار بر اسب و گرز در دست، و سه تن از سربازانش به دنبال وی، دیده می‌شود. این مجسمه ساخته استاد ابوالحسن صدیقی است.
در این باغ‌موزه آرامگاه سردار محمدتقی خان پسیان نیز قرار دارد. همچنین در قسمت دیگری از ساختمان دو تالار موزه آرامگاه نادر شاه قرار دارد که بسیار دیدنی است.
آرامگاه نادر شاه ، مردی با بسیار عبرت.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها