روستای گره‌بان کرمانشاه

روستا
عکس روستای گره‌بان کرمانشاه

اگرچه گره بان نام یک روستا را یدک می‌کشد اما هیچ چیز آن‌گونه که فکر می‌کنید، نیست. اول اینکه باید بدانید مسیر رسیدن به روستای گره بان کرمانشاه جاده‌ای خاکی‌ است که امید تماشای جایی زیبا را در شما کمرنگ می‌کند. دوم اینکه روستای گره بان در برخی ماه‌های سال میزبان گردشگران خواهد بود و جمعه‌ها نیز تعطیل می‌باشد. همین دو نکته نشان از غیرمتعارف بودن این روستا دارد. وقتی به گره بان رسیدید، نخست بلوار بزرگ و مجللی را پیش روی خود مشاهده می‌کنید. بعد از اینکه مسافتی را در این بلوار گل‌کاری شده زیبا پیمودید، در آخر سربالایی به محلی محافظت شده می‌رسید که نگهبان و موانع مسدود شده دارد و برخی زمان‌ها برای رسیدگی به روستا جلو شما را می‌گیرند. بعد از عبور از نگهبانی، ساختمانی با طراحی روسی مقابلتان است که هرچه به آن نزدیک‌تر می‌شوید، شکوه و عظمت بنا را بیشتر درک می‌کنید.
روستای گره بان کرمانشاه در کناره‌ رودخانه سیمره شکل گرفته و با نظم و معماری کم‌نظیر به شیوه اروپایی و زمین‌های کشاورزی پربار، نظر همگان را جلب می‌کند. ساکنین روستای گره بان یکی از طوایف اهل حق هستند که با استفاده از امکانات و امدادهای مریدان خود اقدام به ساخت این مکان و نگهداری‌ از آن کرده‌اند. اجاق حضرت آقا بخش، مکان مقدس پیروان این فرقه است و تمام افرادی که به این محل می‌آیند جزو زائران محسوب شده و به صورت نذری از میهمانان پذیرایی می‌شود. به همین جهت اقامت در روستای گره بان و هتل روستای گره بان تا یکی دو شب رایگان است.
طبیعت روستای گره بان، امکان کاشت گل‌های مختلف و به ثمر نشستن آن‌ها را فراهم‌ کرده است. در نتیجه اهالی با عرق‌گیری از گل‌ها و گیاهان برای خود شهرت جهانی در تولید عرقیجات دست و پا کرده‌اند. گلاب و عرق نعنای گره بان به سراسر جهان صادر می‌شود. علاوه بر این شیرینی‌های خاص، دنده کباب و خورش خلال درجه یکی نیز در روستای گره بان کرمانشاه در دسترس است. پس اگر فرصت کافی داشتید از این روستای جالب حتماً دیدن کنید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، روستا

برچسب ها