مقبره ابودجانه کرمانشاه

اماکن مذهبی
عکس مقبره ابودجانه کرمانشاه

اگرچه تاکنون علم به مشخص شدن حقایق تاریخی کمک زیادی کرده است اما همچنان قصه‌هایی از تاریخ بر پایه روایت‌های نقلی مردم می‌چرخد و به درستی یا نادرستی آن به صورت قطعی نمی‌توان پی برد. ماجرای آرامگاه ابودجانه یکی از این قصه‌های مه‌آلود تاریخی می‌باشد. مقبره ابودجانه کرمانشاه در نزدیکی بخش ریجاب از شهرستان اسلام‌آباد این استان قرار گرفته است.
در این منطقه چند آرامگاه به سبک چارطاقی‌های دوره ساسانی وجود دارد که از قبور قدیمی و جدید تشکیل شده است. نوشته‌های روی قبرهای قدیمی بر اثر فرسایش و به مرور زمان از بین رفته‌اند و هیچ اطلاعی از مدفون‌شدگان در دست نیست. جنوب آرامگاه بنای مشابه دیگری در ابعاد کوچک‌تر به چشم می‌خورد که هر دو از جنس لاشه سنگ و ملات گچ هستند. برخی معتقدند این بناها، آتشکده‌ زرتشتی در دوره ساسانی بوده که در دوره اسلامی به آرامگاه تبدیل شده است.
در کنار این مقابر بقعه‌ای دیده می‌شود با ساختمانی چهارضلعی که روی آن گنبدی وجود دارد. این مکان در میان اهالی به مقبره ابودجانه معروف و از احترام زیادی برخوردار می‌باشد. ابودجانه یکی از یاران پیامبر(ص) بود که گویا در جنگ صفین به شهادت رسید. حال آنکه چطور او را در کرمانشاه دفن کرده‌اند یا به طور کل این مکان مدفن شخص دیگری است، چندان مشخص نیست. سال 1387 گنبد اصلی مقبره ابودجانه در کرمانشاه و تعدادی از مقبره‌های سنگی این بنا مرمت شد. امیدواریم گذشت زمان و پیشرفت علم اطلاعات دقیق‌تری درباره این مکان تاریخی در اختیار آیندگان بگذارد.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها