مسجد عبدالله بن عمر کرمانشاه

اماکن مذهبی
عکس مسجد عبدالله بن عمر کرمانشاه

مسجد عبدالله بن عمر کرمانشاه در شهرستان دالاهو و روستای زیبا و سرسبز شالان، تاریخچه جالبی دارد. سازه اصلی این مسجد در دوره ساسانیان آتشکده ایرانیان باستان برای انجام مراسم‌های دینی‌شان بوده است. پس از ورود اسلام به ایران، آن طور که به نظر می‌رسد، عبدالله بن عمر، فرزند خیلفه دوم، با اضافه کردن مناره، محراب و منبر بنا را به مسجد تغییر کاربری داده و به این ترتیب با نام مسجد عبدالله بن عمر مورد استفاده قرار گرفته است.
فضای داخلی مناره مسجد بسیار کوچک می‌باشد و 21 پله مثلثی دارد. نور زیبا و دلنشینی از بالای مناره به داخل می‌تابد و حس خوبی می‌بخشد. مسجد به شکل مستطیلی با اضلاع 18 متر در 107 متر می‌باشد. منبر پشت به محراب قرار گرفته و بعدها به بنا اضافه شده است.
گذر زمان تا حد زیادی بنای مسجد عبدالله بن عمر را از بین برد. اما خوشبختانه در سال 1370 سازمان میراث فرهنگی ایران دست به بازسازی زد و این مسجد تاریخی را از تخریب نجات داد. چشم‌اندازی که مسجد عبدالله بن عمر کرمانشاه در دل روستای کوهستانی شالان دارد و گوشه دنج و آرامی که ایجاد کرده بی‌شک دیدنی است و آدم دلش می‌خواهد ساعت‌ها در آنجا با خود خلوت کند.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها