مسجد دولتشاه کرمانشاه

اماکن مذهبی
عکس مسجد دولتشاه کرمانشاه

مساجد همواره بخشی از آثار تاریخی ممالک اسلامی بوده‌اند. مسجد دولتشاه کرمانشاه نیز از جمله این مساجد است که قدمتی بیش از 200 سال دارد. این مسجد که در میدان جوانشیر کرمانشاه واقع شده است، متعلق به دوران قاجاریه است. مسجد دولتشاه در جوار دیوان‌خانه این شهر که دوازده عمارت داشته، بنا شده است.
بانی مسجد محمدعلی میرزا دولتشاه از فرزندان فتحعلیشاه قاجار است که از سال 1221 تا 1237 حاکم کرمانشاه و سرحددار عراقین بوده است. دولتشاه مردی هنردوست بود و شعر نیز می‌سرود و «دولت» تخلص می‌کرد. از او دیوانی چهارهزار بیتی و تذکره‌ای به نام «معاصر دولتشاه» به جای مانده که درباره شاعران معاصر وی است.
معماری مسجد نشانه‌های معماری زمان زندیه و قاجاریه را در خود دارد. ستون‌های مارپیچ، محراب مقرنس‌کاری شده، گچ‌بری‌های شبستان‌ها و ... از جمله این نشانه‌هاست. مسجد دارای سردر، صحن و دو شبستان زنانه و مردانه است که همگی در دوره اخیر تعمیر و مرمت شده‌اند.
مسجد دولتشاه کرمانشاه با نام مسجد حاج ابوتراب آل آقا نیز شناخته می‌شود و این نام بر کاشی‌های سردر مسجد نیز به چشم می‌خورد. اگرچه بنا بر فتوای امام خمینی نام این مسجد به علت وقفی بودن باید به نام دولتشاه بازگردد؛ چراکه تغییر نام مسجد وقفی جایز نیست. این مسجد هم‌اینک محل سکونت و درس و بحث طلاب علوم دینی نیز هست.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها