امامزاده ابراهیم کنگاور کرمانشاه

اماکن مذهبی

امامزاده کنگاور کرمانشاه واقع در شهرستان کنگاور و در نزدیکی معبد تاریخی آناهیتا، مربوط به دوره اشکانیان بنا شده است. بنابر روایات، نسب امامزاده ابراهیم با هفت واسطه به امام سجاد(ع) بازمی‌گردد. از کیستی و چگونگی زندگی امامزاده ابراهیم کنگاور، اطلاعاتی وجود ندارد. زیرا در دوره خلفا، سخن گفتن و ثبت و ضبط خاطرات و زندگی خاندان پیامبر (ص) ممنوع بوده است.
قدمت بنای اصلی امامزاده به زمان صفویان بازمی‌گردد اما متاسفانه در سال 1336 در پی وقوع زلزله، بنا تا حد بسیار زیادی تخریب و به جای آن بنای دیگری با شباهت به همان امامزاده قبلی اما در ابعادی بزرگتر ساخته شد. سر در ورودی و سردابه قدیمی مسجد تنها قسمت‌هایی می‌باشد که از ساختمان کهن این امامزاده به یادگار مانده است.
امامزاده کنگاور، یک مستطیل چهارگوش همچون آتشکده‌های باستان می‌باشد که گنبدی بر روی آن قرار گرفته و کنار آن مسجدی بنا شده که در بخش غربی دارای صحن است. هرچند از دوره صفویه به عنوان زمان ساخت این بنا سخن می‌گویند اما تاریخ دقیقی در دست نیست. منتهی به طور قطع زمان آن به قبل از سال ۱۸۴۰ میلادی بازمی‌گردد. زیرا دو سیاح فرانسوی به نام‌های فلاندن و کست، در سفر خود از امامزاده ابراهیم کنگاور کرمانشاه و دیوار بنای تاریخی معبد آناهیتا تصویر برداشته‌اند.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها