پناهگاه صخره ای ورکینی کرمانشاه

طبیعت

یکی از سوال‌هایی که در ایام تعطیلات پرسیده می‌شود این است که مقصدهایمان برای سفر کجاست و یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنم در لیست گشت و گذارهایتان قرار دهید شهر کرمانشاه است.
کرمانشاه یا باختران که نام قدیمی‌تر این شهر است یکی از شهرهای کهن و پرآوازه ایران زمین است که مردمی فداکار و مهمان‌نواز دارد و به دلیل قدمتش مکان‌های دیدنی و تاریخی فراوانی دارد.
از جاهایی که بازدید از آن شما را به وجد می‌آورد، پناهگاه صخره‌ای ورکینی است که در شمال غربی کرمانشاه، در دامنه جنوبی کوه قلعه گبری واقع شده است. این پناهگاه از سطح دریا 1400 متر فاصله دارد و دهانه آن رو به دشت‌های سرسبز و رودخانه قره‌سو قرار دارد.
پناهگاه صخره‌ای ورکینی 4 متر عمق دارد و طول آن 13 متر است. کف پناهگاه رسوب ریزدانه‌ای قهوه‌ای رنگ به چشم می‌خورد که روی آن قطعات پراکنده سنگ آهک وجود دارد. اگر به گوشه شرقی پناهگاه نگاهی بیندازید، چاله‌ای به عمق 80 سانتی‌متر می‌بینید که حفاران غیرمجاز آن را کنده‌اند و تعدادی ابزار سنگی و استخوان در میان رسوبات آن یافت شده است.
در بررسی‌های باستان‌شناسان در سال 1374، 180 قطعه ابزار سنگی، 10 قطعه استخوان، 1 دندان و 1 سرتیر فلزی از این پناهگاه جمع‌آوری شده است.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت

برچسب ها