موزه پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

موزه

تکیه بیگلربیگی یکی از بناهای به‌جای مانده از دوران قاجار می‌باشد که امروزه موزه پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه در آن برپا شده است. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده شامل مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی، استخوان‌های باقیمانده از انسان‌ در دوره پارینه سنگی در ایران و برخی نقاط اروپا و یکسری اسناد و نسخ خطی است.
موزه پارینه سنگی زاگرس در نوع خود اولین در خاورمیانه و از جمله موزه‌های تخصصی در سطح جهان است. آثار موزه به صورت 4 دسته در 4 اتاق جای گرفته‌اند. در یک اتاق آثار و ابزار سنگی و ماکت‌هایی از انسان نئاندرتال می‌باشد که به خوبی و با ظرافت طراحی شده‌اند. بخش دیگر مربوط به بقایای انسانی و حیوانی منطقه زاگرس و اروپاست. در اتاق سوم از ابزارهای سنگی پیدا شده در کَشَف‌رود خراسان و گنج‌پر گیلان نگهداری می‌شود که قدمت آنها از تمامی آثار به نمایش درآمده بیشتر است و به یک میلیون سال می‌رسد. بخش آخر نیز شامل آثار دوره نوسنگی می‌باشد.
در کنار اهمیت آثار موزه، از زیبایی و هنر به کار رفته در معماری تکیه بیگلربیگی نیز نباید غافل ماند. این بنا در سال 1309 ساخته شد و جای جای آن مزین به گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های هنرمندانه است. در بخشی از این تکیه، موزه خط و کتابت برقرار می‌باشد و اسناد تاریخی و نسخ خطی به نمایش در آمده‌اند. به طور کل باید گفت که اگر به تاریخ و مردم‌شناسی علاقه‌مند هستید حتماً از موزه پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه و عموزاده‌های انسان امروزی، یعنی نئاندرتال‌ها و ابزارهایشان دیدن کنید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها