گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

بنای بزرگی را با نام گوردخمه در نظر بگیرید که در دل یک صخره عظیم کنده شده و درون آن فردی دفن است. داخل این بنا احتمالاً فردی بزرگ به خاک سپرده شده که معلوم نیست آن فرد ایشتوویگو، پدربزرگ مادری خونریز کوورش کبیر و آخرین پادشاه ماد است یا یکی از بزرگان یارسان به نام داوود که‌وسوار. با فرض اینکه بنا، مدفن ایشتوویگو باشد، از نظر تاریخی بسیار دیدنی و جذاب است و با فرض اینکه داود که‌وسوار در گوردخمه دکان داوود آرمیده باشد، نزد یارسانی‌ها بسیار محترم و باز از نظر تاریخی پراهمیت است زیرا براساس پیش‌بینی‌ها قدمت آن به دوره ماد یا هخامنشی می‌رسد.
برای اینکه از دکان داوود سرپل ذهاب بیشتر بدانیم باید گفت که با فاصله 12 متر از زمین آغاز می‌شود. یعنی برای رسیدن به آن باید صخره‌نورد باشید. در این فاصله ما شاهد یک ایوان مستطیلی شکل به طول نزدیک 70 متر در جلو و طول تقریباً 33 متر در عقب و عرض 95 و ارتفاع 60 متر هستیم. دور ایوان به ستون‌ها و طاق‌هایی مزین بوده که مرور زمان بخش‌هایی از آن را تخریب کرده است. دیوار انتهایی ایوان ورودی دری به عرض 1 متر و ارتفاع 5 متر دارد که به اتاق بزرگی ختم می‌شود. در دیوارهای اتاق 5 طاقچه برای قرار دادن هدایا کنده شده و در سمت چپ نیز قبر بیضی شکلی به چشم می‌خورد. 8 متر پایین‌تر قابی کنده‌کاری شده با تصویر یک مرد می‌بینیم که دستی رو به آسمان و دست دیگر گیاهی دارد. زیر این صخره نیز قبرستانی است که از 2000 سال پیش اهالی، مردگان خود را در آن دفن می‌کردند.
این مکان مقبره هر کسی که هست نزد یارسانی‌ها بسیار پراهمیت می‌باشد و برخی از مراسم‌های خود را در اطراف گوردخمه دکان داوود برگزار می‌کنند. اگر از تماشای بناهای رازآلود لذت می‌برید، حتماً از دیدن گوردخمه دکان داوود کرمانشاه نیز چنین حسی به شما منتقل خواهد شد.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق: