کلیسای پنطی کاستی کرمانشاه

آثار تاریخی

قرارگیری در فرهنگ‌های مختلف و بازدید از آثار و نماد‌های مذهبی متفاوت دریچه‌ایست برای شناخت دنیا از چشم مردم دیگری که شانه به شانه ما زندگی ‌می‌کنند. کلیسای پنطی کاستی کرمانشاه، مکان عبادت مسیحیان بود که به درخواست کشیشی به نام توما ناصری و به دست مهندسی روسی بنا شد. پایان ساخت کلیسا با عیدی مسیحی به نام پنط کاست به معنای پنجاهمین (روز) همزمانی پیدا کرد و به همین جهت نام پنطی کاستی بر آن گذاشتند. از آنجایی که این بنا در کوچه آرین قرار دارد، به کلیسای آرین نیز خوانده می‌شود.
زمین ساخت کلیسا 720 مترمربع و زیربنای آن 170 متر می‌باشد. یکی از ورودی‌های بنا در قسمت شمالی قرار گرفته و به دو طاق رومی و کتیبه‌ای به زبان آشوری مزین شده است. علاوه بر درب شمالی، در شرق و غرب کلیسا نیز درب و پنجره وجود دارد. در قسمت انتهایی ساختمان نیز، یک بنای دو طبقه به مساحت 120 متر برای خادم کلیسا در نظر گرفته شده است. نمازخانه، مکانی برای خواندن دعای کشیش، در ضلع جنوبی به شکل مستطیلی می‌باشد که در انتها به یک نیم‌دایره متصل می‌شود.
فردی به نام ویلسون عیسوی آخرین کشیش این کلیسا در سال 88 بود که بنا به دلایلی دستگیر و از آن زمان به بعد کلیسا تعطیل شد. اکنون به عنوان اثر تاریخی، امکان بازدید از کلیسای آرین پنطیکاستی وجود دارد.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها