پل بیستون کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس پل بیستون کرمانشاه

وقتی پل بیستون را ببینید شاید در برخورد اول فکر کنید که ""خب که چه؟"". یک پل ساده است دیگر. چرا باید وقتمان را برای تماشای این پل صرف کنیم؟ اما اگر عمیق‌تر بخواهیم بیندیشیم باید بگوییم که این پل نمایانگر هنر معماران 5 دوره تاریخی ایران است که در زمان‌هایی کاملاً متفاوت و بی آنکه بدانند در گذشته چه کسانی پل را ساخته‌اند و در آینده ادامه‌ کارشان چه خواهد شد، با یکدیگر همکاری کرده‌اند و حاصل کارشان اثری تاریخی است که ما اکنون شاهد آن هستیم.
پایه‌های پل در زمان ساسانیان ساخته شد و بنا به دلایلی نامعلوم نیمه‌کاره ماند. سپس در قرن 4 هجری، حکام محلی حسنویه طاق دوم و سوم این بنا را افزودند. در دوره حکومت ایلخانی طاق پنجم بنا شد. جالب است بدانید که برای سهولت در دسترسی به آجر در شمال غرب پل چند کوره آجرپزی نیز ایجاد شد. در دوره صفویان نمای پل مرمت شد و در زمان پهلوی طاق چهارم مورد بازسازی قرار گرفت. در دوره کنونی نیز سال 95 عملیات مرمت، لایروبی و کف‌سازی برای حفظ این پل تاریخی انجام پذیرفت.
پل بیستون کرمانشاه در بخش شرقی بیستون و بر رودخانه دینور آب بنا شده است و آن را در طول زمان به نام‌هایی چون پل کهنه، پل شاه عباسی، پل صفوی، پل نادرآباد و پل دینور آب نامگذاری کرده‌اند. این اثر در سال 46 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها