طاق بستان کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان را به کردی طاق‌وه‌سان می‌گویند؛ یعنی طاقی که در سنگ کنده شده. طاق بستان کرمانشاه از قدیم‌الایام به خاطر آب‌وهوای خوبش، برای مردم کرمانشاه حکم ییلاق را داشته است. امروزه اما علاوه بر اینکه ییلاقی عالی برای پیک‌نیک است، محوطه‌ای گردشگری و بسیار مهم از نظر فرهنگی تلقی می‌شود.
نام طاق بستان کرمانشاه با نام شاهان ساسانی گره خورده است. نقاشی طاق بستان با قدمتی 1500 ساله، در کمال ظرافت و زیبایی، اوج هنر ساسانیان را به نمایش می‌کشد. ساسانیان در ابتدا سنگ‌نگاره‌های خود را اطراف تخت‌جمشید نقش می‌کردند تا اینکه در زمان اردشیر دوم، طاق بستان نیز مورد توجه قرار گرفت. در سمت راست طاق کوچکتر، تصویری از همین شاه را می‌بینیم که با صورت سه‌ربع و بدنی تمام‌رخ، حلقه قدرت را از اهورامزده دریافت می‌کند. زرتشت یا به قولی، میترا، نیز در سمت دیگر شاه دیده می‌شود. در زیر پای او نیز، ژولیان، سزار روم، شکست‌خورده و اسیر به چشم می‌خورد.
طاق کوچک، نقشی از تاجگذاری شاپور دوم و سوم را نشان می‌دهد و کتیبه‌هایی به خط پهلوی که به معرفی این دو شاه می‌پردازد. این طاق دارای ارتفاع 5.30 متر و عرض 5.80 متر است. اما طاق بزرگتر اثریست از یکی از شاهان بزرگ ساسانی، خسرو پرویز. این طاق دارای ایوانی با ارتفاع 11.90 متر، عرض 7.85 متر و عمق 7.65 متر است. در کناره‌های طاق تصاویری از فرشتگان بالدار، درخت زندگی، مجالس بزم و شادی و چنگ‌نوازی و مجالس شکار گراز و پرنده و ماهی، با ظرافتی به حد کمال دیده می‌شود. در قسمت پایین نقش دیواره، خسرو پرویز با خفتان جنگی، سوار بر شبدیز به چشم می‌خورد. در بالای همین نقش‌برجسته، مراسم تاجگذاری خسروپرویز را می‌بینیم که شاه در وسط ایستاده و حلقه قدرت را از فروهر که با تاجی کنگره‌دار، در سمت راستش ایستاده است، دریافت می‌کند. در سمت چپ شاه نیز میترا یا به قولی، آناهیتا، ایزدبانوی آب دیده می‌شود.
در مقابل کتیبه طاق بستان دریاچه‌ای دیده می‌شود که از چشمه‌های همان حوالی سیراب می‌گردد. وجود این دریاچه به همراه فضای سبز جاندار و زیبای محوطه و وجود رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، اقامتگاه‌ها و سایر امکانات رفاهی، طاق بستان کرمانشاه را تبدیل به یکی از بهترین مکان‌های گردشگری این شهر کرده است.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها