خانه خواجه باروخ کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس خانه خواجه باروخ کرمانشاه

خانه‌ها خاطره‌های عجیبی در دل خود نهفته‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. هر چه عمرشان بیشتر باشد، حوادث بیشتری را از سر گذرانده‌اند. خانه خواجه باروخ کرمانشاه یکی از همین خانه‌هاست که با قدمتی بیش از 100 سال به معنای واقعی کلمه، سرد و گرم روزگار را چشیده است. مشروطه، کودتا، انقلاب، جنگ و البته صاحبان مختلف. خواجه باروخ و رنده کش نام اولین و آخرین صاحبان این خانه می‌باشد که همچنان به همین دو نام خوانده می‌شود. خواجه باروخ یکی از تجار کلیمی کرمانشاه در زمان ناصرالدین شاه بود که خانه خود را در محله یهودی‌نشین فیض‌آباد بنا کرد.
این خانه دارای یک طراحی کلاسیک با حیاط اندرونی، حوض، چندین اتاق، ایوان و ستون‌های مزین در ایوان می‌باشد که به عنوان یک اثر تاریخی در سال 1377 به ثبت رسید. نکته جالب توجه اینکه بعد از گذشت سالیان دراز همچنان خانه سالم و استوار باقی مانده است. از برتری‌های خانه خواجه باروخ نسبت به خانه‌های هم‌دوره خود، داشتن حمام است. در گذشته وجود یک حمام در خانه به معنای پول‌دار و مرفه بودن صاحب‌خانه به شمار می‌رفت.
اکنون خانه هنرمندان کرمانشاه از خانه خواجه باروخ به عنوان مکان گردهمایی‌های خود استفاده می‌کند. ساعت بازدید از خانه خواجه باروخ کرمانشاه از ساعت 8 تا 13 و 15 تا 22 می‌باشد. به این ترتیب شما می‌توانید در این ساعات مراجعه کنید و از تماشای معماری این خانه قجری لذت ببرید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها